Twój lokal oferuje dania na wynos? W takim razie zastanów się, jak rozwiązać kwestię organizacji dostaw w restauracji.

Co interesuje klientów? 

  1. Bezpieczeństwo żywności – należy zadbać o to, aby transportowane jedzenie było bezpieczne. Produkty powinny być odpowiednio zapakowane i przechowywane, należy również pamiętać o przestrzeganiu wymaganych temperatur.
  2. Szybkość dostawy – klienci oczekują, że zamówione jedzenie dotrze do nich w możliwie krótkim czasie. Dlatego ważne jest, aby organizacja dostaw była dobrze zorganizowana i zapewniała szybką i sprawną obsługę. 
  3. Odpowiednie opakowania – transport jedzenia wymaga odpowiednich opakowań. Więcej o opakowaniach>>
  4. Sposób płatności – stotne jest umożliwienie klientom różnych sposobów płatności za dostawę, w tym płatność online lub kartą przy odbiorze zamówienia.

ORGANIZACJA DOSTAW W RESTAURACJI

Odbiór osobisty

Najbardziej popularną opcją jest odbiór osobisty. Jedzenie jest przygotowane w kuchni, a następnie pakowane w pojemniki na wynos. Zamówienie czeka na klienta, który odbierze je bezpośrednio z restauracji. Złożenie zamówienie w tym przypadku odbywa się najczęściej poprzez bezpośredni kontakt z restauracją, telefonicznie lub internetowo (jeżeli posiadamy odpowiednio przygotowaną stronę internetową).

Własny dostawca

Restauracje posiadające dogodne lokalizacje do wielu dań na wynos i dużą bazę tego typu klientów, najczęściej decydują się na zatrudnienie własnego dostawcy. To pozwala na rozszerzenie działalności. Najczęściej pracownik taki porusza się w określonym okręgu na rowerze/skuterze bądź samochodem oraz rozlicza się z restauracją. W tym przypadku mamy kilka opcji:

  1. Rozliczenie od ilości zamówień – restauracja rozlicza się z dostawcą za ilość zamówień, np.: kierowca od wyjazdu otrzymuje 5 złotych.
  2. System procentowy – rzadko spotykany system, zakładający procent od wartości zamówienia, który otrzymuje dostawca.
  3. System godzinowy – dostawca otrzymuje stałą stawkę godzinową niezależnie od ilości pracy.
  4. System kilometrowy – kierowca otrzymuje wynagrodzenie na podstawie ilości przebytych kilometrów, które przeliczane są na przepracowane godziny bądź ilość zamówień.

Te opcje można modyfikować w zależności od własnych potrzeb, łączyć je z innymi opcjami lub wykorzystywać pojedynczo. Warto zaznaczyć, że każda sytuacja w restauracji jest inna, a często skuteczne rozwiązanie można znaleźć dopiero po jakimś czasie.

Jak znaleźć właściwą osobę?

To jedno z największych wyzwań, gdy rozważamy własnego dostawcę. W idealnej sytuacji osoba dostarczająca jedzenie będzie zatrudniona w naszej restauracji na pełen etat i zawsze będzie miała wystarczająco dużo pracy. W praktyce rzadko kiedy tak bywa. Czasem kierowcy spędzają cały dzień w pracy, a nie mają wystarczającej ilości zleceń. Niektórzy restauratorzy starają się łączyć różne funkcje na tym stanowisku: kierowca bywa dostawcą towaru, pomocnikiem kucharza, zmywającym, a nawet kelnerem lub kucharzem. Jednak zbyt szerokie spektrum obowiązków powoduje brak specjalizacji w jednej dziedzinie. Natłok obowiązków może doprowadzić do pogorszenia jakości pracy.

Dostawca w naszej firmie powinien być również osobą godną zaufania, ponieważ będzie mieć kontakt z klientami, pieniędzmi oraz z jedzeniem. Warto zatem poświęcić odpowiedni czas i środki na skonstruowanie umowy, która będzie gwarantem tego zaufania. Ważne: osoba pracująca przy dowozie dań musi mieć aktualną książeczkę sanepidu (dopuszczenie do bezpośredniego kontaktu z żywnością).

Gdy już wybierzemy odpowiednią osobę, ustalimy wynagrodzenie oraz zakres obowiązków. Pamiętajmy, aby przestrzegać dobrej praktyki dostaw oraz zapewnić wszelkie niezbędne środki do pracy dla kierowcy.

Chcesz mieć dostawy w swoim lokalu, ale dostawca na pełen etat jest zbyt kosztowny? Zastanów się nad outsourcingiem.

Najnowszym trendem w polskiej gastronomii jest korzystanie z usług firm outsourcingowych. Polega to na wykorzystywaniu wyspecjalizowanej firmy w dostarczaniu posiłków do klientów. W przypadku podjęcia przez restaurację decyzji o współpracy z taką firmą, restaurator zyskuje miejsce w bazie firmy dostarczającej jedzenie. Najczęściej jest to miejsce na platformie internetowej służącej do zamawiania potraw. Restaurator otrzymuje także wsparcie marketingowe danej firmy oraz – co najważniejsze – mobilnego dostawcę. Klienci zamawiają jedzenie poprzez wyspecjalizowany portal, restauracja otrzymuje zamówienie drogą telefoniczną lub internetową, a następnie przekazuje gotowe zamówienie dostawcy mobilnemu, który doręcza posiłek do zamawiającego.

Cenną funkcją w dostawach zewnętrznych jest możliwość zablokowania dostaw lub poszczególnych dań w krótkim okresie. W wielu restauracjach wykorzystuje się tego typu działania w sytuacjach, kiedy ruch gości na sali jest bardzo duży, a kuchnia nie daje sobie rady z wydawaniem dań. Jeden telefon do firmy zewnętrznej może ustabilizować ruch w restauracji.

Ile to kosztuje?

Z reguły firma specjalizująca się w zewnętrznych dostawach jedzenia wyznacza procent od ceny zamówienia, najczęściej jest to zakres od 25 do 35% wartości zamówienia, chociaż zdarzają się nawet prowizje na poziomie 40% dla dostawcy w stosunku do ceny zamówienia.

Restauratorzy mimo to bardzo często decydują się na tego typu rozwiązania, ponieważ procent od zamówienia jest mniejszy niż całościowy koszt utrzymania pracownika oraz pojazdu.

Na co zwrócić uwagę wybierając dostawcę?

Wybór nie jest prosty – mamy aktualnie kilkunastu dostawców dostępnych na polskim rynku. Firmy kuszą najszybszymi dostawcami, największą bazą klientów, doskonałym i intuicyjnym interfejsem do zamawiania, a jeszcze inni najwyższym współczynnikiem zadowolenia gości. Warto dopasować dostawcę do swojego miejsca pracy i przeanalizować współpracę. Można oczywiście zdecydować się na współpracę z kilkoma dostawcami naraz, ale nie uzyskamy niewielkiego procentu marży narzuconej przez dostawcę.

Inne kwestie warte sprawdzenia przy organizacji dostaw w restauracji

Warto sprawdzić, czy firma ma odpowiednią infrastrukturę logistyczną i techniczną potrzebną do dostarczenia towarów w terminie. Powinniśmy także upewnić się, że dostawca usługi ma sprawną obsługę klienta i jakościową pomoc techniczną i serwisową.