Zastanawiasz się, co jest kluczem w skutecznym doborze pracowników? Podejdź strategicznie do procesu rekrutacji w gastronomii i stwórz najlepszy zespół w swojej restauracji. Wiemy, jak to zrobić!

Gastronomia – tu najważniejsi są ludzie

Odpowiedni ludzie w gastronomii to klucz do sukcesu każdej restauracji. Pracownicy potrzebni są na każdym etapie od produkcji, przez logistykę, serwowanie potraw, sprzątanie czy magazynowanie. Nawet jeśli prowadzisz niewielki lokal, jedna osoba nie jest w stanie wykonywać tych wszystkich czynności naprawdę dobrze.

Zaufani pracownicy to zatem podstawa dobrze działającego lokalu. To oni pomogą nam w trudnych chwilach, zmotywują, gdy brakuje sił, przypilnują restauracji, kiedy właściciel bądź menedżer będą na urlopie. Źle dobrani pracownicy potrafią za to przysporzyć kłopotów. Zbudowanie zgranego i zaufanego zespołu jest jednym z głównych wyzwań dla właścicieli restauracji, a także menedżerów. Jak rekrutować tych najlepszych oraz jak sprawić, by zostali z nami?

Przeczytaj o szkoleniach w gastronomii>>

Zacznij od właściwego sformułowania oferty pracy

Dobre ogłoszenie o pracę powinno zawierać kilka elementów:

  1. Nazwa i adres lokalu – lokalizacja jest dla pracownika jednym z podstawowych kryteriów wyboru miejsca pracy.
  2. Stanowisko wraz z krótkim opisem zakresu obowiązków.
  3. Godziny pracy – najczęściej ich zakres oraz elastyczność. Jeżeli godziny pracy są niestandardowe, warto zaznaczyć to na samym początku.
  4. Rodzaj umowy.
  5. Wysokość wynagrodzenia.
  6. Inne oczekiwania wobec kandydata.

Odpowiednio konstruując ogłoszenie, zaoszczędzimy czas poświęcony na odpowiadanie na pytania kandydatów jeszcze przed spotkaniem. Co więcej, mamy wysoką gwarancję, że na ogłoszenie odpowiedzą osoby faktycznie zainteresowane danymi warunkami i unikniemy późniejszych nieporozumień.

Pierwsza rozmowa – na co zwrócić uwagę?

Zwykle zaczynamy od wnikliwej analizy CV, ale warto też zwrócić uwagę na prezencję kandydata, sposób wymowy oraz gestykulacje. Powinniśmy zapytać o posiadane doświadczenie, zdolność do pracy oraz mocne strony. Dopiero po wstępnej weryfikacji można zaprosić kandydata do kolejnego etapu rekrutacji.

Ciekawym rozwiązaniem jest zapraszanie większej ilości kandydatów do wspólnego etapu rekrutacji, co pozwala zobaczyć, jak kandydaci zachowują się w grupie.

Jedną z najskuteczniejszych metod sprawdzających kompetencje pracownika jest jednak korzystanie z referencji otrzymanych od poprzedniego pracodawcy. Branża gastronomiczna to grupa, która zna się bardzo dobrze i nietrudno na własną rękę uzyskać informacje na temat konkretnego pracownika. To również ważna podpowiedź dla pracowników gastronomii: warto zadbać o to, by rozstawać się z poprzednim miejscem pracy we właściwy sposób i uzyskując wartościowe referencje.

Zewnętrzna firma rekrutacyjna – czy warto z niej korzystać?

Jeśli chcesz zaoszczędzić nasz czas i nerwy, warto zastanowić się nad skorzystaniem z pomocy firmy rekrutacyjnej. Może to również znacznie obniżyć koszty związane z ponowną rekrutacją.

Na polskim rynku istnieje wiele firm specjalizujących się w tego typu usługach – w tym firmy rekrutujące wyłącznie pracowników z sektora HoReCa. Headhunterzy wyszukują oraz rekrutują pracowników zgodnie z wieloma wytycznymi uzyskanymi od właściciela restauracji. Dodatkowo dobra firma rekrutacyjna może oferować okresowe zabezpieczenie nowego pracownika. Jak działa zabezpieczenie? Rezygnując z kandydata z uzasadnionego powodu w określonym czasie, firma rekrutacyjna zobowiązuje się do zapewnienia restauratorowi nowego pracownika w ramach ceny pierwszej usługi.

Koszty rekrutacji w gastronomii

Decydując się na poszukiwanie pracownika na własną rękę, musimy przygotować się do poniesienia kosztów publikacji ogłoszenia na portalach internetowych. Nieoczywistym i niezauważanym kosztem rekrutacji jest czas poświęcony na dobranie odpowiedniego zespołu. Warto podchodzić do tego w sposób strategiczny: poświęcając czas nowemu pracownikowi, inwestujemy w niego w sposób rzeczywisty. Weźmy też pod uwagę zużyte materiały na szkolenie i ewentualne szkody poniesione podczas nieprawidłowego wykonywania czynności.

W przypadku rekrutacji prowadzonej przez wyspecjalizowaną firmę wszystkie koszty (czas, ogłoszenia, telefony) będą zawarte w cenie usługi firmy rekrutacyjnej.

Jak utrzymać wartościowego pracownika

Pracownik idealny: przeszedł pozytywnie wszystkie etapy rekrutacji, wytrzymał trudny okres próbny, odbył szkolenia i jest wartościową osobą w naszym zespole. Co zrobić, aby pracownik jak najdłużej pracował w naszej firmie, odnosił tu sukcesy oraz był spełniony zawodowo?

Restauratorzy proponują wiele różnych dodatkowych bonusów dla pracowników takich jak:

  • premia uznaniowa lub motywacyjna,
  • premia od sprzedaży,
  • pakiety zdrowotne i sportowe,
  • system szkoleń i staży,
  • możliwość wysokiego awansu,
  • dodatki mieszkaniowe i/lub paliwowe,
  • korzystna umowa o pracę.

Jednak jednym z najważniejszych elementów utrzymujących pracownika w firmie jest odpowiednie podejście menedżera. Dobry menedżer potrafi wyznaczać nowe cele, pomaga podnosić kompetencje zawodowe i wydobywa z pracownika to, co najlepsze.

Sprawdź dobre kompetencje menadżerów>>