BFS_nowy_1062_700px_dobre_relacje_dostawcy_art

Czy cena decyduje o wyborze dostawców? Nie tylko! Sprawdź też czemu to ważne, by budować dobre relacje pomiędzy restauratorami a dostawcami. Zobaczysz, że odpowiednie relacje wpływają na codzienną pracę w każdym biznesie!

Budowanie relacji z dostawcami – znaczenie

Cena oczywiście nadal pozostaje istotnym czynnikiem przy doborze dostawcy, jednak nie jest już czynnikiem jedynym lub decydującym. Restauratorzy skłonni są zapłacić więcej, jeśli w zamian otrzymują gwarancję, że płacą za towar dobrej jakości. W czasach, gdy konsumenci bardzo wnikliwie przyglądają się produktom i ich pochodzeniu, nie można pozwolić sobie na wybór składników najgorszej jakości. To szczególnie istotne z punktu widzenia coraz większej konkurencji na rynku gastronomicznym.

Czas dostawy

Kuchnia musi zachować ciągłość produkcji, więc istotne jest, aby zamówiony towar docierał do niej zawsze na czas. Nie bez powodu szef kuchni, czy też menedżer wskazują najlepsze ich zdaniem godziny, na dostarczenie zakupów do restauracji. Jest to czas, kiedy gości jest mniej lub nie ma ich w ogóle. Towar może być wtedy przyjęty bez pośpiechu, a pracownicy kuchni zdążą przygotować wszystko na czas. Dostawa w godzinach szczytu, gdy większość stolików jest zajęta, a kuchnia pracuje na pełnych obrotach, to nie jest bezpieczne rozwiązanie. Szczególnie gdy, z braku innej możliwości, dostawy trafiają do lokalu głównymi drzwiami.

Teoretycznie czas dostawy zależy od samego dostawcy, ale w praktyce restaurator ma na to duży wpływ. Poniedziałek i piątek rano to czas, kiedy hurtownie mają dużo pracy, bo wszyscy uzupełniają magazyn po i przed weekendem. Może to spowodować opóźnienia i problemy z dostawą. Składający zamówienia, w miarę możliwości, może powiększyć zakupy tak, aby te wystarczyły na serwis w poniedziałek. Wówczas potrzeba ich uzupełnienia będzie dopiero we wtorek, gdy hurtownie mają mniej pracy. Wszystko zależy od sprawnej organizacji i zarządzania w kuchni i na barze. A tak zaplanowane dostawy mogą pomóc w budowaniu dobrych relacji z dostawcami

Sprawdzanie dostaw

Nadal zdarzają się sytuacje, w których pozycje widoczne na dokumentach dostawy nie zgadzają się ze stanem faktycznym. Niezależnie od tego, czy jest to wina hurtowni, kompletującego zamówienie, czy też kierowcy, ważne jest, aby odbierać zakupy bez pośpiechu. Sprawdzanie pozycja po pozycji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ilość oraz wagę danych produktów. Warto przy tym również sprawdzać cenę widoczną na fakturze – ważne, by była taka, jaką ustaliliśmy z przedstawicielem handlowym.

Sprawdź, jak kontrolować dostawy»

Braki towaru

Ceny na rynku podlegają dużym wahaniom, opóźnienia w dostawie również się zdarzają, a w hurtowni może zabraknąć zamawianego produktu. Inaczej jednak wygląda planowanie pracy kuchni, gdy restauracja dowiaduje się o tym fakcie z odpowiednim wyprzedzeniem, a inaczej, gdy w ogóle nie dociera do niej taka informacja. Komunikacja z przedstawicielem handlowym jest w tym wypadku kluczowa. To on powinien zadbać o to, by menadżer wiedział, że dostawa się opóźni lub że będzie niekompletna i mogą w niej wystąpić zamienniki. To daje czas i możliwość zaradzenia sytuacji, zanim pojawią się problemy w kuchni. Dużo ważniejsza od ceny jest zatem relacja pomiędzy restauratorem a hurtownią.

Terminowość dostaw, stałość cen (niekoniecznie najniższych), informowanie o brakach i opóźnieniach to czynniki, które pomogą w utrzymaniu ciągłości pracy lokalu gastronomicznego. Budowanie relacji jest jednak zadaniem, które wykonują obie strony. Nie jest to łatwe, ale gdy zostanie osiągnięte, to nawet najbardziej atrakcyjna cena u konkurencji nie skusi restauratora do zmiany dostawcy.