Budowanie pozytywnych relacji z dostawcami
Porady

Budowanie pozytywnych relacji z dostawcami

Czy cena decyduje o wyborze dostawców? Nie tylko! Zobacz, jak odpowiednie relacje wpływają na wybór kontrahentów oraz na codzienną pracę Twojej restauracji.

Cena oczywiście nadal pozostaje istotnym czynnikiem przy doborze dostawcy, jednak nie jest już czynnikiem jedynym lub decydującym. Restauratorzy skłonni są zapłacić więcej, ale w zamian otrzymują gwarancję, że płacą za towar dobrej jakości. W czasach, gdy konsumenci bardzo wnikliwie przyglądają się produktom i ich pochodzeniu, nie można pozwolić sobie na wybór tanich produktów najniższej wartości do restauracji. To szczególnie istotne z punktu widzenia coraz większej konkurencji na rynku gastronomicznym.

Kuchnia musi zachować ciągłość produkcji, więc istotne jest, aby zamówiony towar docierał do niej zawsze na czas. Nie bez powodu szef kuchni, czy też menedżer wskazuje najlepsze dla niego godziny, w których zakupy powinny być dostarczone do restauracji. Jest to czas, kiedy gości jest mniej lub nie ma ich w ogóle. Towar może być wtedy przyjęty bez pośpiechu, a pracownicy kuchni zdążą przygotować wszystko na czas. Dostawa w godzinach szczytu, gdy większość stolików jest zajęta, a kuchnia pracuje na pełnych obrotach, to nie jest bezpieczne rozwiązanie. Szczególnie, gdy z braku innej możliwości dostawy trafiają do lokalu głównymi drzwiami.

Teoretycznie czas dostawy zależy od samego dostawcy, ale w praktyce restaurator ma na to bardzo duży wpływ. Poniedziałek i piątek rano to czas, kiedy hurtownie mają dużo pracy, bo wszyscy uzupełniają magazyn po i przed weekendem. Może to spowodować opóźnienia i problemy z dostawą. Składający zamówienia, w miarę możliwości, może powiększyć zakupy, tak aby te wystarczyły na serwis w poniedziałek i dopiero we wtorek były uzupełnione. Wszystko zależy od sprawnej organizacji i zarządzania na kuchni i barze. Obie strony mogą sobie pomóc w tej kwestii.

Nadal zdarzają się sytuacje, w których pozycje widoczne na dokumentach dostawy nie zgadzają się ze stanem faktycznym. Niezależnie od tego, czy jest to wina hurtowni, kompletującego zamówienie, czy też kierowcy, właśnie dlatego tak ważne jest, aby odbierać zakupy bez pośpiechu - pozycja po pozycji, ze szczególnym zwróceniem uwagi na ilość oraz wagę danych produktów. Warto przy tym również zwrócić uwagę na cenę widoczną na fakturze - ważne, by była taka, jaką ustaliliśmy z przedstawicielem handlowym.

Ceny na rynku podlegają dużym wahaniom, opóźnienia w dostawie również się zdarzają, a w hurtowni może zabraknąć zamawianego produktu. Inaczej jednak wygląda planowanie pracy kuchni, gdy restauracja dowiaduje się o tym fakcie z odpowiednim wyprzedzeniem, a inaczej, gdy w ogóle nie dociera do niej taka informacja. Komunikacja z przedstawicielem handlowym jest w tym wypadku kluczowa. To on powinien zadbać o to, by menadżer na czas wiedział, że dostawa się opóźni, lub że będzie niekompletna i mogą wystąpić zamienniki. To daje czas i możliwość zaradzenia sytuacji, zanim pojawią się problemy na kuchni. Dużo ważniejsza od ceny jest zatem relacja pomiędzy restauratorem a hurtownią. Terminowość dostaw, stałość cen (niekoniecznie najniższych), informowanie o brakach i opóźnieniach to czynniki, które pomogą w utrzymaniu ciągłości pracy lokalu gastronomicznego. Budowanie relacji jest jednak zadaniem, które wykonują obie strony. Nie jest to łatwe, ale gdy zostanie osiągnięte, to nawet najbardziej atrakcyjna cena u konkurencji nie skusi restauratora do zmiany dostawcy.