Najczęściej popełniane błędy przez młodych restauratorów
Porady

Najczęściej popełniane błędy przez młodych restauratorów

Marzy Ci się własny biznes gastronomiczny? Często plany zderzone z rzeczywistością przestają być możliwe do wykonania. Przeczytaj, jakie błędy najczęściej popełniają debiutujący restauratorzy i nie marnuj na nie czasu na niepotrzebne problemy!

Pozorne oszczędności

Koszty otwarcia lokalu gastronomicznego bywają bardzo wysokie. Często przewyższają one wartość, którą inwestor zaplanował w pierwotnym biznesplanie. W takiej sytuacji poszukiwania oszczędności wydają się jedyną możliwością na przetrwanie trudnego, pierwszego roku działalności. Dobrym pomysłem wydawałoby się ograniczenie wydatków na pracowników i przerzucenie najbardziej elementarnej pracy na samego właściciela.

W efekcie młody restaurator zaczyna zajmować się dosłownie wszystkim: od składania i przyjmowania zamówień, przez obsługę gości i gotowanie, aż po zmywak i uzgadnianie współpracy z przedstawicielami handlowymi. Zmęczenie i zbyt duże obciążenie organizmu to najmniejsze konsekwencje, jakie mogą spotkać przedsiębiorcę. To, co pierwotnie miało być spełnieniem marzenia, wkrótce staje się koszmarem. Właściciel angażuje swój czas w zadania, które od samego początku powierzone powinny być zatrudnionym na odpowiednich stanowiskach osobom. W tym samym czasie restaurator powinien skupić się na budowaniu marki, na marketingu i odpowiednim zarządzaniu nowopowstałym biznesem. Taką sytuację w literaturze fachowo nazywa się efektem samozatrudnienia. Właściciel staje się swoim własnym pracownikiem, w dodatku takim, który wykonuje najwięcej pracy, zazwyczaj tej najbardziej podstawowej.

Pracownicy na start

Od samego początku w biznesplanie powinny być przewidziane środki finansowe na zatrudnienie odpowiednich osób i w odpowiedniej liczbie od pierwszego dnia działalności lokalu. Tylko to pozwala zarządzającemu na skupieniu uwagi i pracy na rzeczach najbardziej istotnych, czyli na marketingu, organizacji i finansach nowego miejsca.

Realne oszacowanie kosztów

Ważne, aby w trakcie wdrażania nowego konceptu na rynek zestawić wszystkie planowane wydatki ze wstępnego budżetu z faktyczną realizacją. Mowa tutaj o kosztach wejścia i otwarcia restauracji oraz o założeniach co do planowanej sprzedaży i ilości gości. Może się okazać, że budżet został mocno niedoszacowany, a wydatki przekroczyły wartość z wcześniejszych ustaleń. Takie zestawienie pomoże jednak w przyszłości lepiej planować tego typu inwestycje i lepiej przewidywać wydatki z nią związane.

Porządek w papierach

Już od pierwszych dni funkcjonowania lokalu należy pamiętać o odpowiednim raportowaniu. Na starcie pracy i obowiązków jest bardzo dużo, ale przerzucenie pierwszego okresu do tabelki w postaci liczb jest bardzo istotne. Dostarczy to w przyszłości informacji oraz punktu odniesienia przy dalszej analizie działalności restauracji. Taką liczbową analizę należy prowadzić cały czas, niezależnie od wieku restauracji.

Konkurencja pod kontrolą

Częstym błędem wśród początkujących restauratorów jest zbyt duże skupienie na własnym lokalu i jego działalności, bez monitorowania konkurencji obecnej na rynku. Głównie chodzi o to, by być na bieżąco z tym, co dzieje się w najbliższej okolicy. Zawsze warto odwiedzać nowo powstałe miejsca, obserwować trendy, innowacyjne zastosowania i przy każdej możliwej okazji poszukiwać ciekawych rozwiązań dla własnej restauracji. Gdy rozpocznie się swoją własną przygodę z gastronomią, wizyta w innym lokalu nigdy nie będzie już taka sama. Oko restauratora dostrzeże nawet najdrobniejszy szczegół w lokalu konkurencji.

Praca w branży gastronomicznej może przynieść satysfakcję i zyski, nawet jeśli nie należy do najłatwiejszych. Wszystko zaczyna się tu od dobrej organizacji pracy. Już od pierwszych dni prowadzenia lokalu należy wdrażać pozytywne nawyki i sprawdzone praktyki, które w długim okresie zaowocują sprawniejszym zarządzaniem.