Kusi Cię trend eko? Przeczytaj, co możesz zrobić, aby Twoja restauracja była „eco friendly” czyli przyjazna środowisku. Dowiedz się też, czy kosztowne zmiany mogą wpłynąć na wzrost sprzedaży w lokalu.

Kraje rozwinięte stają się coraz bardziej ekologiczne, z dnia na dzień rośnie również świadomość konsumentów. To, co kiedyś było modą, obecnie jest już dobrze widzianym standardem.

Ogranicz plastik

Plastikowe, kolorowe słomki, hurtowo kupowane przez niektóre lokale, to zwykle pierwsza rzecz, o której myślimy w kontekście nieekologicznych rozwiązań w gastronomii. Wielu klientów wyczulonych jest na stosowanie przez restaurację tego typu udogodnień i doceni tu nawet najmniejszą zmianę w kierunku ekologii. Warto zatem pomyśleć o zamiennikach, które będą droższe w zakupie, ale wizerunkowo i marketingowo z pewnością pomogą lokalowi. Co będzie zbliżało nas do restauracji eco friendly? Zamienniki z papieru, metalu, a nawet te zrobione z makaronu, otrębów czy słomy zachwycą wszystkich zwolenników ekologii. Dzięki dużej konkurencji na rynku ceny tych produktów zaczynają spadać. Może się nawet okazać, że Twoi klienci będą skłonni dopłacić złotówkę do ulubionego napoju, jeśli w zamian otrzymają ekologiczną słomkę. 

Doceń ekologiczne podejście klientów

Jeżeli restauracja oferuje w swoim menu kawę na wynos, można również zachęcać gości do przynoszenia własnych kubków. Robią tak stacje benzynowe oraz sieciowe kawiarnie często premiując zakup rabatem. Dla środowiska oznacza to mniejszą ilość odpadów konsumenckich. Dla właściciela niższy koszt – oszczędza na papierowym kubku oraz plastikowej pokrywce. Dzięki temu możemy obniżyć cenę kawy na wynos dla gości, którzy zabierają ją w swoim własnym kubku. Przy takim rozwiązaniu każda ze stron zyskuje, a przy tym zachęcamy do proekologicznych zachowań

Mniej odpadów

Istotnym elementem codziennej pracy restauracji jest również wprowadzenie polityki zero waste. Zasada ta opiera się na ograniczaniu do minimum odpadków spożywczych i strat w kuchni oraz na sali. Korzyści z punktu widzenia właściciela są oczywiste – mniej odpadów to oszczędności i zmniejszenie wydatków na towary spożywcze. Wymaga to jednak wzmożonej kontroli pracy kuchni i wyrobienia pozytywnych nawyków u pracowników. Warto też przyjrzeć się ponownie ofercie dostępnej w menu. Często zawiera ona dania, do produkcji których używa się wyszukanych składników – trudno wykorzystać je potem w innej pozycji z menu. Może to skutkować zbędnymi stratami, dlatego dobrym rozwiązaniem mogą się okazać mniejsze opakowania takich produktów. Większa cena jednostkowa za porcję półproduktu może i tak być niższa, gdy weźmie się pod uwagę całość zamówienia i straty wynikające z dużych, napoczętych opakowań. Marnotrawstwo żywności to duży problem obecnego świata i każde działanie mające na celu ograniczenie tego zjawiska jest bardzo istotne.

Sprawdź, jak nie marnować żywności >>

Niezależnie od poglądów oraz prywatnego zaangażowania właściciela w akcje promujące ochronę środowiska, są to zagadnienia, które restauracja działająca w XXI wieku musi wziąć pod uwagę. Wymagają tego od niej sami goście oraz trendy. 

Wprowadzenie takiej polityki może wydawać się kosztowne i nieść za sobą nowe wydatki. Jednak w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłyną na wizerunek lokalu i przyniosą mu nowych gości, którzy mocno identyfikują się z ekologią. Każde działanie w tym kierunku wpłynie korzystnie na wszystkie obszary – na samą restaurację, na gości i wreszcie na środowisko. Warto być eko!