Restauracja eco friendly - co to znaczy i czy to się opłaca?
Porady

Restauracja eco friendly - co to znaczy i czy to się opłaca?

Kusi Cię trend eko? Przeczytaj, co możesz zrobić, aby Twoja restauracja była przyjazna środowisku. Dowiedz się też, czy kosztowne zmiany mogą wpłynąć na wzrost sprzedaży w lokalu.

 

Kraje rozwinięte stają się coraz bardziej ekologiczne, z dnia na dzień rośnie również świadomość konsumentów w tym temacie. To, co kiedyś było modą, obecnie jest już dobrze widzianym standardem.
Po pierwsze: koniec z plastikiem
Plastikowe, kolorowe słomki, hurtowo kupowane są przez niektóre lokale to zwykle pierwsza rzecz, o której myślimy w kontekście nieekologicznych rozwiązań w gastronomii. Szczególnie najmłodsze pokolenie naszych klientów jest wyczulone na stosowanie przez restaurację tego typu udogodnień i doceni tu nawet najmniejszą zmianę w kierunku ekologii. Warto zatem pomyśleć o zamiennikach, które będą droższe w zakupie, ale wizerunkowo i marketingowo z pewnością pomogą lokalowi. Co będzie zgodne z kierunkiem eco friendly? Papierowe odpowiedniki, metalowe, a nawet te zrobione z makaronu, otrąb czy ze słomy zachwycą wszystkich zwolenników ekologii. Dzięki dużej konkurencji na rynku ceny tych produktów zaczynają spadać. Może się nawet okazać, że Twoi klienci będą skłonni dopłacić złotówkę do ulubionego napoju otrzymując w zamian ekologiczną słomkę i przyczyniając się w ten sposób do ochrony środowiska.
Po drugie: doceń ekologiczne podejście klientów
Jeżeli restauracja oferuje w swoim menu kawę na wynos, można również zachęcać gości do przynoszenia własnych kubków. Robią tak stacje benzynowe oraz sieciowe kawiarnie często premiując taki zakup rabatem. Dla środowiska oznacza to mniejszą ilość odpadów konsumenckich. Dla właściciela niższy koszt - oszczędza na papierowym kubku oraz plastikowej pokrywce. Dzięki temu, może on obniżyć cenę kawy na wynos dla gości, którzy zabierają ją w swoim własnym kubku. Przy takim rozwiązaniu każda ze stron zyskuje.
Po trzecie: mniej odpadów
Istotnym elementem codziennej pracy restauracji jest również wprowadzenie polityki zero waste. Zasada ta opiera się na ograniczaniu do minimum odpadków spożywczych i strat na kuchni oraz na sali. Korzyści z punktu widzenia właściciela są oczywiste -  mniejsza odpadowość to oszczędności i zmniejszenie wydatków na towary spożywcze. Wymaga to wzmożonej kontroli pracy na kuchni i wyrobienia pozytywnych nawyków u pracowników. Warto też przyjrzeć się ponownie ofercie dostępnej w menu. Często zawiera ona dania, do produkcji których używa się wyszukanych składników, nie wykorzystywanych w żadnej innej pozycji. Może to skutkować zbędnymi stratami na kuchni. Dobrym rozwiązaniem okażą się wtedy mniejsze opakowania i porcje produktów, które używane są w małych ilościach lub nieczęsto. Większa cena jednostkowa za porcję półproduktu, może i tak być niższa, gdy weźmie się pod uwagę całość zamówienia i straty wynikające z dużych, napoczętych opakowań. Marnotrawstwo żywności to duży problem obecnego świata i każde działanie mające na celu ograniczenie tego zjawiska jest bardzo istotne.
Niezależnie od poglądów oraz prywatnego zaangażowania właściciela w akcje promujące ochronę środowiska, są to zagadnienia, które restauracja działająca w XXI wieku musi wziąć pod uwagę. Wymagają tego od niej sami goście oraz trendy, które kreują społeczeństwo. 
Wprowadzenie takiej polityki może wydawać się kosztowne i ponieść za sobą nowe wydatki. Jednak w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłyną na wizerunek lokalu i przyniosą mu nowych gości, którzy mocno identyfikują się z polityką eco friendly. Każde działanie w tym kierunku wpłynie korzystnie na wszystkie obszary- na samą restaurację, na gości i wreszcie na środowisko. Warto być eco!

 

Kraje rozwinięte stają się coraz bardziej ekologiczne, z dnia na dzień rośnie również świadomość konsumentów w tym temacie. To, co kiedyś było modą, obecnie jest już dobrze widzianym standardem.

 

Po pierwsze: koniec z plastikiem

Plastikowe, kolorowe słomki, hurtowo kupowane są przez niektóre lokale to zwykle pierwsza rzecz, o której myślimy w kontekście nieekologicznych rozwiązań w gastronomii. Szczególnie najmłodsze pokolenie naszych klientów jest wyczulone na stosowanie przez restaurację tego typu udogodnień i doceni tu nawet najmniejszą zmianę w kierunku ekologii. Warto zatem pomyśleć o zamiennikach, które będą droższe w zakupie, ale wizerunkowo i marketingowo z pewnością pomogą lokalowi. Co będzie zgodne z kierunkiem eco friendly? Papierowe odpowiedniki, metalowe, a nawet te zrobione z makaronu, otrąb czy ze słomy zachwycą wszystkich zwolenników ekologii. Dzięki dużej konkurencji na rynku ceny tych produktów zaczynają spadać. Może się nawet okazać, że Twoi klienci będą skłonni dopłacić złotówkę do ulubionego napoju otrzymując w zamian ekologiczną słomkę i przyczyniając się w ten sposób do ochrony środowiska.

Po drugie: doceń ekologiczne podejście klientów

Jeżeli restauracja oferuje w swoim menu kawę na wynos, można również zachęcać gości do przynoszenia własnych kubków. Robią tak stacje benzynowe oraz sieciowe kawiarnie często premiując taki zakup rabatem. Dla środowiska oznacza to mniejszą ilość odpadów konsumenckich. Dla właściciela niższy koszt - oszczędza na papierowym kubku oraz plastikowej pokrywce. Dzięki temu może on obniżyć cenę kawy na wynos dla gości, którzy zabierają ją w swoim własnym kubku. Przy takim rozwiązaniu każda ze stron zyskuje.

Po trzecie: mniej odpadów

Istotnym elementem codziennej pracy restauracji jest również wprowadzenie polityki zero waste. Zasada ta opiera się na ograniczaniu do minimum odpadków spożywczych i strat na kuchni oraz na sali. Korzyści z punktu widzenia właściciela są oczywiste - mniejsza odpadowość to oszczędności i zmniejszenie wydatków na towary spożywcze. Wymaga to wzmożonej kontroli pracy na kuchni i wyrobienia pozytywnych nawyków u pracowników. Warto też przyjrzeć się ponownie ofercie dostępnej w menu. Często zawiera ona dania, do produkcji których używa się wyszukanych składników, nie wykorzystywanych w żadnej innej pozycji. Może to skutkować zbędnymi stratami na kuchni. Dobrym rozwiązaniem okażą się wtedy mniejsze opakowania i porcje produktów, które używane są w małych ilościach lub nieczęsto. Większa cena jednostkowa za porcję półproduktu, może i tak być niższa, gdy weźmie się pod uwagę całość zamówienia i straty wynikające z dużych, napoczętych opakowań. Marnotrawstwo żywności to duży problem obecnego świata i każde działanie mające na celu ograniczenie tego zjawiska jest bardzo istotne.

Niezależnie od poglądów oraz prywatnego zaangażowania właściciela w akcje promujące ochronę środowiska, są to zagadnienia, które restauracja działająca w XXI wieku musi wziąć pod uwagę. Wymagają tego od niej sami goście oraz trendy, które kreują społeczeństwo. 

Wprowadzenie takiej polityki może wydawać się kosztowne i ponieść za sobą nowe wydatki. Jednak w dłuższej perspektywie pozytywnie wpłyną na wizerunek lokalu i przyniosą mu nowych gości, którzy mocno identyfikują się z polityką eco friendly. Każde działanie w tym kierunku wpłynie korzystnie na wszystkie obszary- na samą restaurację, na gości i wreszcie na środowisko. Warto być eko!