Czworonogi w restauracji: moda czy konieczność?
Porady

Czworonogi w restauracji: moda czy konieczność?

Psy towarzyszą ludziom w codziennym życiu – nie tylko w domu i w parku, ale też na zewnątrz – w przestrzeni publicznej: w sklepach, salonach piękności i w.... restauracjach. To właściciel lokalu ostatecznie decyduje, czy zwierzęta domowe będą tu mile widziane. Dlatego zanim podejmiesz decyzję, zastanów się, jak obecność czworonogów lub zakaz wstępu może wpłynąć na funkcjonowanie Twojej restauracji.

Z pieskiem czy bez pieska?
Goszczenie zwierząt w lokalu gastronomicznym jest trendem, który w najbliższym czasie będzie nabierał na znaczeniu. Restauracje prześcigają się w typach gościnności w tym przypadku. Wersja minimalistyczna zakłada po prostu zezwalanie na wejście z pupilem do lokalu. Wersja pośrednia to dodatkowo miska z wodą, natomiast wersja zaawansowanej gościnności – to specjalne menu z potrawami dla czworonogów. Wizerunkowo i marketingowo jest to bardzo dobra decyzja, pod warunkiem, że nasz typowy i klasyczny gość nie ma nic przeciwko wizycie czworonogów (musimy mieć na uwadze, że niektórzy goście mogą mieć alergię na sierść zwierząt).
Pies asystujący w restauracji - regulacje prawne
Właściciel lokalu gastronomicznego (ani innego miejsca publicznego) nie może odmówić wstępu z psem asystującym osobie z niepełnosprawnością, nie może też nakazać osobie niepełnosprawnej pozostawienia psa asystującego na zewnątrz ani uzależniać wstępu od zdania innych klientów. 
Szczegółowe informacje dotyczące psów asystujących określają przepisy Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Pies asystujący to taki, który posiada nie tylko odpowiednie umiejętności, ale też specjalny certyfikat, uprząż i świadectwo szczepień. 
Posiadanie takiego psa umożliwia osobie niepełnosprawnej lepsze funkcjonowanie w przestrzeniach publicznych, w tym również korzystanie z takich miejsc, jak restauracja. Warto też wiedzieć, że pies asystujący osobie niepełnosprawnej jest w pracy, więc nie powinniśmy go zaczepiać, głaskać, karmić ani wołać – choć warto zapytać właściciela, czy możemy zaoferować jego czworonogowi miskę świeżej wody. 
Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy do restauracji wprowadzamy psa niebędącego psem asystującym.
Zwykły pies w restauracji - co na to Sanepid?
Co z psami, które nie są psami asystującymi? Sanepid nie sprzeciwia się bezpośrednio wyprowadzaniu psów domowych do restauracji – nie ma takiego zakazu. Stanowisko Sanepidu jest dość jasne: najważniejsze jest z perspektywy służb sanitarnych bezpieczeństwo żywności. Właściciel restauracji powinien jedynie zadbać o to, aby zwierzęta przebywające w restauracji nie powodowały zanieczyszczenia żywności. Sanepid nie może zatem nałożyć kary na właściciela lokalu gastronomicznego z powodu obecności zwierząt domowych w restauracji i warto poinformować o tym obsługę restauracji. Ze względu na nieznajomość przepisów i strach przed odpowiedzialnością karną wielu pracowników sali wyprasza klientów z psami motywując swoją decyzję wymogami Sanepidu. Należy przy tym pamiętać, że właściciel psa odpowiada za ewentualne zniszczenia w lokalu spowodowane obecnością czworonoga.
Czy restaurator może nie zgodzić się na wizytę psa w restauracji?
Może. Jednak taka decyzja o zakazie wstępu z psem domowym powinna być dobrze przemyślana, ponieważ w przyszłości może wpłynąć również na rentowność lokalu oraz opinie o nim. Sam właściciel lub pracownicy sali mogą mieć alergię na sierść zwierząt. Najbezpieczniejszą opcją jest więc opracowanie logicznego regulaminu, z którym może zapoznać się każdy klient. 
Niezależnie od decyzji, jaką podejmiesz w sprawie goszczenia psów w restauracji, warto zapoznać pracowników sali oraz menadżera z jasnym stanowiskiem firmy. Jeśli zależy Ci na tym, aby każdy gość czuł się w Twojej restauracji dobrze, zadbaj o właściwą informację wśród pracowników oraz postaraj się egzekwować przyjęte standardy. Miska pełna świeżej wody przed lokalem może działać lepiej niż najlepsza promocja.

Z pieskiem czy bez pieska?

Goszczenie zwierząt w lokalu gastronomicznym jest trendem, który w najbliższym czasie będzie nabierał na znaczeniu. Restauracje prześcigają się w typach gościnności w tym przypadku. Wersja minimalistyczna zakłada po prostu zezwalanie na wejście z pupilem do lokalu. Wersja pośrednia to dodatkowo miska z wodą, natomiast wersja zaawansowanej gościnności – to specjalne menu z potrawami dla czworonogów. Wizerunkowo i marketingowo jest to bardzo dobra decyzja, pod warunkiem, że nasz typowy i klasyczny gość nie ma nic przeciwko wizycie czworonogów (musimy mieć na uwadze, że niektórzy goście mogą mieć alergię na sierść zwierząt).

Pies asystujący w restauracji - regulacje prawne

Właściciel lokalu gastronomicznego (ani innego miejsca publicznego) nie może odmówić wstępu z psem asystującym osobie z niepełnosprawnością, nie może też nakazać osobie niepełnosprawnej pozostawienia psa asystującego na zewnątrz ani uzależniać wstępu od zdania innych klientów. Szczegółowe informacje dotyczące psów asystujących określają przepisy Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. 

Pies asystujący to taki, który posiada nie tylko odpowiednie umiejętności, ale też specjalny certyfikat, uprząż i świadectwo szczepień. Posiadanie takiego psa umożliwia osobie niepełnosprawnej lepsze funkcjonowanie w przestrzeniach publicznych, w tym również korzystanie z takich miejsc, jak restauracja. Warto też wiedzieć, że pies asystujący osobie niepełnosprawnej jest w pracy, więc nie powinniśmy go zaczepiać, głaskać, karmić ani wołać – choć warto zapytać właściciela, czy możemy zaoferować jego czworonogowi miskę świeżej wody. 

Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy do restauracji wprowadzamy psa niebędącego psem asystującym.

Zwykły pies w restauracji - co na to Sanepid?

Co z psami, które nie są psami asystującymi? Sanepid nie sprzeciwia się bezpośrednio wyprowadzaniu psów domowych do restauracji – nie ma takiego zakazu. Stanowisko Sanepidu jest dość jasne: najważniejsze jest z perspektywy służb sanitarnych bezpieczeństwo żywności. Właściciel restauracji powinien jedynie zadbać o to, aby zwierzęta przebywające w restauracji nie powodowały zanieczyszczenia żywności. Sanepid nie może zatem nałożyć kary na właściciela lokalu gastronomicznego z powodu obecności zwierząt domowych w restauracji i warto poinformować o tym obsługę restauracji. Ze względu na nieznajomość przepisów i strach przed odpowiedzialnością karną wielu pracowników sali wyprasza klientów z psami motywując swoją decyzję wymogami Sanepidu. Należy przy tym pamiętać, że właściciel psa odpowiada za ewentualne zniszczenia w lokalu spowodowane obecnością czworonoga.

Czy restaurator może nie zgodzić się na wizytę psa w restauracji?

Może. Jednak taka decyzja o zakazie wstępu z psem domowym powinna być dobrze przemyślana, ponieważ w przyszłości może wpłynąć również na rentowność lokalu oraz opinie o nim. Sam właściciel lub pracownicy sali mogą mieć alergię na sierść zwierząt. Najbezpieczniejszą opcją jest więc opracowanie logicznego regulaminu, z którym może zapoznać się każdy klient. 

Niezależnie od decyzji, jaką podejmiesz w sprawie goszczenia psów w restauracji, warto zapoznać pracowników sali oraz menadżera z jasnym stanowiskiem firmy. Jeśli zależy Ci na tym, aby każdy gość czuł się w Twojej restauracji dobrze, zadbaj o właściwą informację wśród pracowników oraz postaraj się egzekwować przyjęte standardy. Miska pełna świeżej wody przed lokalem może działać lepiej niż najlepsza promocja.