WYTYCZNE DLA PRACOWNIKÓW GASTRONOMII W ZWIĄZKU Z SARS-COV 2 / AKTUALIZACJA
Porady

WYTYCZNE DLA PRACOWNIKÓW GASTRONOMII W ZWIĄZKU Z SARS-COV 2 / AKTUALIZACJA

27 maja 2020 roku rząd RP ogłosił IV etap znoszenia ograniczeń związanych z COVID-19. Ten etap znoszenia ograniczeń dotyczy również gastronomii. Jeśli jesteś właścicielem, managerem lub pracownikiem restauracji, koniecznie zapoznaj się z nowymi wytycznymi.

 

1. LIMIT MIEJSC
Do tej pory na 1 osobę przypadły 4 m2. Od 30 maja zostaje zniesiony limit miejsc w lokalach gastronomicznych.
2. OSŁONA UST I NOSA
Klienci wchodząc do restauracji muszą mieć nadal założoną osłonę na nos i usta. Mogą ją zdjąć, gdy usiądą przy stoliku.
W przypadku pracowników restauracji, jeśli pracodawca jest w stanie zapewnić bezpieczny dystans społeczny na stanowiskach pracy, nie trzeba zasłaniać nosa i ust. Zaleca się, aby kelnerzy i osoby obsługujące gości lokalu nosili maseczki (nie jest to konieczność!) i rękawiczki jednorazowe lub dezynfekowali ręce po każdej obsłudze klienta.
3. ODLEGŁOŚĆ MIĘDZY STOLIKAMI
Nadal obowiązuje minimum 2 metrowa odległość od krawędzi blatów stolików. W przypadku, gdy zapewniamy przegrody w wysokości minimum 1 metra ponad blat stolika, odległość między stolikami może wynosić 1 metr.
4. DEZYNFEKCJA RĄK
Przed wejściem do lokalu należy zapewnić gościom środki do dezynfekcji rąk. Środki powinny być również zapewnione na sali, a także przy stanowiskach składania zamówień i/lub kasowych.
5. TOALETY
Z użycia nadal powinny być wyłączone suszarki nadmuchowe. W zamian należy zapewnić ręcznik papierowy.
6. KOLEJKA
Osobom stojącym w kolejce należy wyznaczyć strefy np. za pomocą taśmy, które zapewnią zachowanie bezpiecznego dystansu społecznego.
7. HIGIENA
Nadal obowiązuje reżim dotyczący zabiegów dezynfekcji tj.
po zakończeniu obsługi gości, stolik należy poddać dezynfekcji,
zdezynfekowane stoliki należy oznaczyć napisem „zdezynfekowano”,
powierzchnie wspólne, z którymi ma styczność klient, należy dezynfekować co 15 minut z wyłączeniem podłogi,
należy na bieżąco wietrzyć salę,
wyłączone z użytku powinny nadal pozostać przestrzenie samoobsługowe, a także dodatki np. wazoniki, serwetki, cukier itp.,
wszystkie powierzchnie dotykowe tj. ekrany dotykowe do składania zamówień, klawiatura terminala należy dezynfekować kilka razy dziennie,
podczas korzystania z powierzchni dotykowych należy zapewnić rękawiczki jednorazowe i/lub płyn do dezynfekcji rąk,
tacki, na których przynoszone są posiłki należy dezynfekować po każdym użyciu.
8. ZAMÓWIENIA NA WYNOS
Należy nadal utrzymać i promować bezkontaktowy odbiór zamówień oraz dostawę.
9. PROCEDURY ZAPOBIEGAWCZE
W lokalach gastronomicznych powinny zostać wdrożone procedury określające postępowanie w przypadku podejrzenia objawów zakażenia u pracownika i gościa/klienta lokalu.

1. LIMIT MIEJSC

 

Do tej pory na 1 osobę przypadły 4 m2. Od 30 maja zostaje zniesiony limit miejsc w lokalach gastronomicznych.

2. OSŁONA UST I NOSA

Klienci wchodząc do restauracji muszą mieć nadal założoną osłonę na nos i usta. Mogą ją zdjąć, gdy usiądą przy stoliku.W przypadku pracowników restauracji, jeśli pracodawca jest w stanie zapewnić bezpieczny dystans społeczny na stanowiskach pracy, nie trzeba zasłaniać nosa i ust. Zaleca się, aby kelnerzy i osoby obsługujące gości lokalu nosili maseczki (nie jest to konieczność!) i rękawiczki jednorazowe lub dezynfekowali ręce po każdej obsłudze klienta.

3. ODLEGŁOŚĆ MIĘDZY STOLIKAMI

Nadal obowiązuje minimum 2 metrowa odległość od krawędzi blatów stolików. W przypadku, gdy zapewniamy przegrody w wysokości minimum 1 metra ponad blat stolika, odległość między stolikami może wynosić 1 metr.

4. DEZYNFEKCJA RĄK

Przed wejściem do lokalu należy zapewnić gościom środki do dezynfekcji rąk. Środki powinny być również zapewnione na sali, a także przy stanowiskach składania zamówień i/lub kasowych.

5. TOALETY

Z użycia nadal powinny być wyłączone suszarki nadmuchowe. W zamian należy zapewnić ręcznik papierowy.

6. KOLEJKA

Osobom stojącym w kolejce należy wyznaczyć strefy np. za pomocą taśmy, które zapewnią zachowanie bezpiecznego dystansu społecznego.

7. HIGIENA

Nadal obowiązuje reżim dotyczący zabiegów dezynfekcji tj.

 

  • po zakończeniu obsługi gości, stolik należy poddać dezynfekcji,
  • zdezynfekowane stoliki należy oznaczyć napisem „zdezynfekowano”, 
  • powierzchnie wspólne, z którymi ma styczność klient, należy dezynfekować co 15 minut z wyłączeniem podłogi,
  • należy na bieżąco wietrzyć salę, 
  • wyłączone z użytku powinny nadal pozostać przestrzenie samoobsługowe, a także dodatki np. wazoniki, serwetki, cukier itp., 
  • wszystkie powierzchnie dotykowe tj. ekrany dotykowe do składania zamówień, klawiatura terminala należy dezynfekować kilka razy dziennie,
  • podczas korzystania z powierzchni dotykowych należy zapewnić rękawiczki jednorazowe i/lub płyn do dezynfekcji rąk,
  • tacki, na których przynoszone są posiłki należy dezynfekować po każdym użyciu.

 

8. ZAMÓWIENIA NA WYNOS

Należy nadal utrzymać i promować bezkontaktowy odbiór zamówień oraz dostawę.

9. PROCEDURY ZAPOBIEGAWCZE

W lokalach gastronomicznych powinny zostać wdrożone procedury określające postępowanie w przypadku podejrzenia objawów zakażenia u pracownika i gościa/klienta lokalu.