Aktualna sytuacja epidemiologiczna oraz kolejne zaostrzenia sprawiają, że coraz więcej osób decyduje się na zakupy przez internet. Wykorzystaj ten trend i przenieś ofertę swojego lokalu do sklepu internetowego! Jakie wymagania musi spełniać restauracja, aby sprzedawać online? Jak rozpocząć sprzedaż żywności przez internet? Jakie informacje o produkcie należy umieszczać w opisie? Sprawdź!

Restauracja w internecie: wymagania Sanepidu

Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 r. nakłada obowiązek zgłoszenia i zatwierdzenia działalności przez właściwego terenowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, każdego podmiotu zajmującego się wprowadzaniem do obrotu żywności, w tym podmiotów prowadzących sprzedaż internetową.

W przypadku, gdy prowadzisz już działalność np. restaurację i jesteś pod nadzorem Sanepidu – nie ma konieczności składania wniosku o rozszerzenie działalności, gdy równolegle będziesz prowadził sprzedaż przez internet. Wniosek o rozszerzenie działalności należy złożyć w momencie, gdy zaczynamy pośredniczyć w sprzedaży.

Jeśli planujesz otworzyć sklep internetowy z żywnością z własnym miejscem składowania lub podlegasz już pod nadzór Inspekcji Sanitarnej, ale produkty oferowane do sprzedaży będą składowane w innym miejscu np. w wynajętym do tego celu magazynie. W obu przypadkach należy złożyć wniosek o zatwierdzenie zakładu i o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Korzystając z modelu dropshipping, który polega wyłącznie na zbieraniu zamówień, a następnie przesłaniu ich do dostawcy, który realizuje proces dostawy – zobowiązani jesteśmy złożyć wniosek o wpis do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Znakowanie żywności sprzedawanej przez internet

Decydując się na sprzedaż online, należy pamiętać o odpowiednim oznakowaniu żywności. Każda żywność oferowana do sprzedaży, zarówno pakowana, jak i sprzedawana luzem podlega regulacjom prawnym. Wymagania dotyczące oznakowania zawarte są Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności (…) oraz w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych.

Informacje zamieszczone na stronie internetowej, nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd. Należy je przedstawić w sposób jasny i czytelny. Na stronie należy zamieścić wszystkie wymagane informacje na temat żywności pakowanej i sprzedawanej luzem. W przypadku daty minimalnej trwałości lub terminu przydatności do spożycia, informacje te nie muszą być dostępne przed dokonaniem zakupu, ale dopiero w momencie dostawy.

Chcesz więcej dowiedzieć się na temat znakowania żywności – koniecznie przeczytaj ten artykuł » 

Wysyłka żywności zamawianej przez internet

Podmiot sprzedający przez internet, w tym restauracja sprzedająca online, odpowiada za jakość i bezpieczeństwo wprowadzonej do obrotu żywności. Bardzo ważne jest ustalenie szczegółów wysyłki żywności. Jeśli usługa dostawy zlecisz innemu dostawcy, należy ustalić:

  • warunki i wymagania sanitarne środka transportu – jeśli żywność będzie dowożona;
  • sposób zabezpieczenia żywności w trakcie wysyłki;
  • warunki dostawy np. opcja – dostawa bezkontaktowa.

Dowiedz się więcej na temat transportu żywności »

Jak pozyskiwać klientów, gdy restauracja sprzedaje online?

Pozyskiwanie klientów online wymaga wykorzystania różnych strategii marketingowych:

  1. Stwórz stronę internetową. Powinna zawierać informacje o oferowanych produktach i usługach, menu, godzinach otwarcia i kontaktach. Dobrze, żeby była czytelna i dostosowana do urządzeń mobilnych.
  2. Postaw na reklamę w social media.
  3. Współpracuj z platformami, z których korzystają klienci, by mogli złożyć zamówienie sprawnie i szybko. 

Zwroty/reklamacje produktów żywnościowych sprzedawanych przez internet

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta daje kupującemu prawo do odstąpienia od zawartej umowy sprzedaży przez internet w terminie 14 dni, bez podawania przyczyny. Zgodnie z artykułem 38, podpunkt 4 wyżej wymienionej ustawy – prawo odstąpienia od umowy sprzedaży przez internet nie przysługuje, jeżeli przedmiotem świadczenia jest żywność ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do spożycia.

O reklamacjach w gastronomi przeczytasz tu »

Zamówienia przez internet a RODO

Ze względu na przetwarzane dane osobowe kupujących m.in. imię i nazwisko, adres wysyłki, numer telefonu, adres e-mail itd. – na stronie internetowej musi zostać zamieszczona polityka prywatności, która ureguluje kwestie ochrony danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami. Ponadto, przy podawaniu danych osobowych przez użytkownika sklepu internetowego powinna być zamieszczona klauzula dotycząca wyrażenia zgody na przetwarzanie danych osobowych użytkownika oraz odpowiednia klauzula informacyjna.

Chcesz więcej dowiedzieć się na temat RODO w gastronomii? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł »