Branża gastronomiczna od października 2020 r. musi mierzyć się z kolejnym lockdownem. 28 kwietnia br. ogłoszono stopniowe odmrażanie gastronomii – na czym będzie polegać i kiedy będziemy mogli gościć klientów w restauracjach? Przeczytaj o kolejnych zmianach w relacji covid – gastronomia. 

Znamy datę pierwszego etapu odmrażania gastronomii w lokalu – to już w maju!

Już od 15 maja 2021 r. klienci restauracji będą mogli skorzystać z usług stacjonarnych w lokalach. Jednak choć restauracje i kawiarnie oraz inne punkty gastronomiczne mogą prowadzić działalność stacjonarną od 15 maja, to wyłącznie w ogródkach, na świeżym powietrzu. Od 29 maja 2021 r. przywrócona została natomiast możliwość prowadzenia usług gastronomicznych również wewnątrz lokali z zachowaniem reżimu sanitarnego.

Przyjęcia w restauracjach – nowe zasady od maja 2021 r.

Ogłoszone 28 kwietnia 2021 r. kolejne etapy odmrażania gospodarki po pandemii definiują również nowe przepisy dotyczące organizacji imprez. Od 15 maja imprezy okolicznościowe mogą odbywać się wyłącznie na zewnątrz. A limit osób na przyjęciach to 25. Od 29 maja w przyjęciu będzie mogło wziąć udział już 50 gości.

Dotychczasowe obostrzenia w czerwonych strefach

GASTRO W CZERWONYCH STREFACH: REGULACJA PRAWNA

Zgodnie z opublikowanym Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 23 października 2020 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii – obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia działalności stacjonarnej restauracji do 14 maja 2021 r. Dopuszczalna jest wyłącznie działalność polegająca na przygotowaniu posiłków i napojów na wynos lub w dowozie.

COVID A DZIAŁALNOŚĆ GASTRONOMICZNA W HOTELACH [aktualizacja maj 2021 r.]

Zgodnie z planem odmrażania gospodarki z 28 kwietnia 2021 r., już 8 maja działalność hotelowa zostanie przywrócona z zachowaniem 50% obłożenia. Zamknięte będą restauracje hotelowe i strefy odnowy biologicznej.

Dotychczas hotele dostępne były dla sprecyzowanej grupy, tj.:

  • dla służb mundurowych,
  • pracowników służby zdrowia (medyków),
  • pacjentów wraz z opiekunami (w celu uzyskania świadczenia opieki zdrowotnej),
  • dla zawodników, trenerów i członków sztabów szkoleniowych w trakcie profesjonalnych zgrupowań,
  • zawodowych kierowców świadczących usługi transportu drogowego,
  • członków załóg samolotów oraz pociągów,
  • dla osób zdających egzaminy kwalifikacyjne / zawodowe oraz osób odpowiedzialnych za organizację i przeprowadzenie takich egzaminów,
  • dla pełnomocników procesowych, obrońców, pełnomocników stron, stron postępowania cywilnego, karnego i sądowoadministracyjnego, przedstawicieli ustawowych stron, świadków, biegłych i tłumaczy sądowych (w dacie posiedzenia sądu / w dniu poprzedzającym lub w celu przeglądania akt sprawy),
  • członków misji dyplomatycznych,
  • pracowników urzędów konsularnych,
  • przedstawicieli organizacji międzynarodowych wraz z ich rodzinami,
  • posiadaczy paszportów dyplomatycznych w związku z wykonywaniem przez nich oficjalnych funkcji.

Wyjątkiem są także hotele pracownicze.

Przepisy obowiązujące do maja 2021 r. dopuszczały jedynie obsługę ww. gości hotelowych, a serwowanie posiłków i napojów musiało odbywać się z zachowaniem reżimu sanitarnego tj.:

1. Goście do czasu zajęcia stolika, przy którym będą spożywać posiłek, będą zakrywać usta i nos.

2. Goście będą zajmować co drugi stolik, a odległość między stolikami musi wynosić 1,5 m. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy między stolikami znajduje się przegroda o wysokości 1 m, licząc od powierzchni stolika.

3. Podczas serwowania posiłków obsługa będzie miała zakryte usta i nos.

BEZPIECZNE DOSTAWY POSIŁKÓW W CZASIE PANDEMII – CZERWONA STREFA

Niezależnie od aktualnych obostrzeń, część Polaków nadal chętnie zamawia posiłki do swoich domów. Jak zorganizować dobrą dostawę? Oto kilka rad:

1. Menu

Nie każde danie z naszej stałej karty menu będzie smakowało tak samo w dowozie lub po podgrzaniu. W tym celu warto skomponować na nowo uproszczone menu na ten szczególny czas. Nowe menu pomoże nam racjonalnie planować zakupy, a także pozwoli nie robić zbyt dużych zapasów towaru.

Warto pomyśleć nad doborem dań. W poprzednim lockdownie niektóre restauracje wyszły naprzeciw potrzebom klientów i m.in. przygotowywały:

  • zestawy półproduktów do samodzielnego skomponowania posiłku w domu,
  • własne przetwory,
  • zestawy cateringowe.

2. Opakowania

Zgodnie obowiązującymi przepisami, posiłki muszą być zapakowane w opakowania przeznaczone do kontaktu z żywnością. Opakowania te powinny zapewnić utrzymanie odpowiedniej temperatury i wilgotności, dzięki którym posiłek jest bezpieczny i zachowuje odpowiednią jakość. Rynek oferuje opakowania, które nie zaparzają jedzenia, rozprowadzają temperaturę oraz parę wodną po całym opakowaniu, a także są szczelne podczas transportu. Więcej o opakowaniach do dostawy>>

Jeśli korzystasz z usług dostawcy warto sprawdzić, w jaki sposób posiłki zabezpieczone będą podczas transportu. Czy używane w tym celu będą torby izolacyjne, czy pojemniki typu termobox. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że zamówione dania dotrą ciepłe i świeże.

Jeśli chcesz bezpiecznie dostarczać posiłki samodzielnie, pamiętaj o przestrzeganiu zasad mycia i dezynfekcji toreb i opakowań do transportu żywności. 

Pobierz już dziś naszą instrukcję >>

Pamiętaj! Coraz więcej osób zwraca uwagę na kwestie związane z ochroną środowiska. Wybór opakowań biodegradowalnych, przyjaznych dla środowiska, jest teraz bardzo doceniany przez klientów restauracji.

3. Sposób zamawiania

W przypadku, gdy klient wybierze posiłek z opcją „odbiór osobisty/na wynos”:

  • należy zapewnić środki do dezynfekcji przed wejściem do lokalu, a także przy stanowiskach składania/odbioru zamówień i/lub kasowych,
  • osobom stojącym w kolejce należy wyznaczyć strefy np. za pomocą taśmy, które zapewnią zachowanie bezpiecznego dystansu społecznego. 

Dowóz posiłków również wymaga organizacji pracy w naszym lokalu. W pierwszym kroku należy podjąć decyzję, w jaki sposób będą przyjmowane zamówienia np. przez telefon, przez własną stronę internetową czy portale, które oferują takie usługi. Nie musisz ograniczać się do jednego sposobu odbierania zamówień. Możesz wybrać kilka opcji. Pamiętaj, aby wybrać te opcje, które przyniosą Ci największe zyski.

W kolejnym kroku zdecyduj, kto będzie dostarczał Twoje zamówienia. Na rynku jest wiele firm kurierskich m.in. portale do zamawiania jedzenia, które oferują takie usługi. Ta opcja ma zarówno swoje plusy, jak i minusy. Do najczęstszych wad należy brak dostępnych kurierów w godzinach szczytu i związane z tym opóźnienia w dostawie.

Inna opcja to własna dostawa. W obecnej sytuacji rola części naszej załogi np. kelnera/kelnerki jest ograniczona w lokalu. Możemy takim osobom zaproponować pracę jako kierowca czy kurier rowerowy. Jeśli nie mamy takiej załogi, warto zatrudnić osobę na takie stanowisko. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami, mamy jednak wtedy 100% pewności, że dostawa zostanie zrealizowana na naszych warunkach.

4. Bezpieczeństwo pracowników

Wszyscy pracownicy powinni przestrzegać reżimu sanitarnego tj.:

1. Pracownicy obsługujący klientów podczas obsługi muszą mieć zasłonięte usta i nos.

2. Należy ograniczyć jednoczesne korzystanie ze wspólnych powierzchni przez pracowników.

3. Wszyscy powinni:

  • regularnie i dokładnie myć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować środkiem na bazie alkoholu (min. 60%),
  • zachować dystans społeczny między osobami pracującymi w tej samej przestrzeni tj. 1,5 m,- przestrzegać higieny również podczas kaszlu i kichania – należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką, jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60%),
  • unikać dotykania dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu,
  • dbać o swój stan zdrowia,
  • przestrzegać wdrożonych wytycznych oraz dobrych praktyk higienicznych obowiązujących w lokalu.