Akademia Greenology: CZYM ZASTĄPIĆ MIĘSO W SZKOLNEJ STOŁÓWCE?
Aktualności

Akademia Greenology: CZYM ZASTĄPIĆ MIĘSO W SZKOLNEJ STOŁÓWCE?

Coraz więcej dzieci na diecie bezmięsnej korzysta ze szkolnych stołówek. Jeśli zarządzasz szkolną kantyną i zastanawiasz się, jak sprostać oczekiwaniom młodych wegetarian – przeczytaj, czym możesz zastąpić mięso w szkolnym menu.

Eliminując mięso z diety, może nam się wydawać, że trudno będzie zamienić je na produkty roślinne bogatobiałkowe. Mięso ma wysoką wartość odżywczą i kaloryczną. Jest dobrym źródłem białka, minerałów i witamin. Dostarcza organizmowi spore ilości żelaza, cynku oraz selenu, jak również witaminy z grupy B i witaminę A. Na szczęście mamy szeroki asortyment pełnowartościowych produktów roślinnych, które świetnie się sprawdzą w szkolnej stołówce. Poza białkiem należy zwrócić też uwagę na inne składniki, które dostarczamy konsumując mięso, są nimi m.in. tłuszcze. Eliminując mięso z jadłospisu ważne jest, aby korzystać z roślinnych źródeł tłuszczów takich jak: oliwa  z oliwek, awokado, nasiona, pestki czy orzechy. Te ostatnie są również dobrym źródłem białka roślinnego. 
NAJBARDZIEJ BOGATE W BIAŁKO  I  POPULARNE PRODUKTY ROŚLINNE
SOCZEWICA
Soczewica jest bogata w białko łatwo przyswajalne. 100 g produktu zawiera więcej białka niż 100 g piersi z kurczaka. Oprócz tego jest zasobna w błonnik, wapń, magnez, fosfor i potas. Można z niej przyrządzić burgery roślinne, kotleciki, pulpety, tosty, pasty lub dodać do zapiekanki, gulaszu czy sałatki.
FASOLA
Zawartość białka znacząco się różni w zależności od rodzaju fasoli. Najbardziej zasobna w białko jest sucha fasola mung, fasola czerwona,  czarna, fasola biała jak również nasiona roślin strączkowych pakowane próżniowo. Wszystkie odmiany fasoli są bogate w błonnik pokarmowy oraz są dobrym źródłem żelaza, cynku, selenu, potasu, wapnia i witamin z grupy B, witaminy A i witaminy C. Można ją dodawać do zup, potrawek warzywnych, sałatek, łączyć z kaszami i jarzynami, upiec ciasto czekoladowe lub dodać do wege burgerów. 
TOFU 
Tofu jest zasobne w białko roślinne, ale w mniejszym stopniu niż fasola czy soczewica. Można z niego przyrządzić kotlety przypominające te z kurczaka, a nawet tofucznicę. Można go dodać do sosów, potrawek i szybkich dań.
 
WEGE BURGERY I FALAFELE
Jeśli chcesz wymienić jedynie część potrawy – mięsne kotleciki lub klopsiki – doskonale sprawdzą się Yummy Vegeburgery Bonduelle i Falafele z Cieciorki i Kukurydzy. Produkty Bonduelle Food Service to szybki i smakowity sposób na wegetariańską opcję w menu. Pełne smaku, odżywcze, o ciekawej teksturze, przygotowane z warzyw i zbóż z dodatkiem wyrazistych przypraw. Idealne w roli burgerów, do sałatek, kanapek, wrapów, a także jako dodatek do dań głównych.

Eliminując mięso z diety, może nam się wydawać, że trudno będzie zamienić je na produkty roślinne bogatobiałkowe. Mięso ma wysoką wartość odżywczą i kaloryczną. Jest dobrym źródłem białka, minerałów i witamin. Dostarcza organizmowi spore ilości żelaza, cynku oraz selenu, jak również witaminy z grupy B i witaminę A. Na szczęście mamy szeroki asortyment pełnowartościowych produktów roślinnych, które świetnie się sprawdzą w szkolnej stołówce. 

Poza białkiem należy zwrócić też uwagę na inne składniki, które dostarczamy konsumując mięso, są nimi m.in. tłuszcze. Eliminując mięso z jadłospisu ważne jest, aby korzystać z roślinnych źródeł tłuszczów takich jak: oliwa  z oliwek, awokado, nasiona, pestki czy orzechy. Te ostatnie są również dobrym źródłem białka roślinnego. 

NAJBARDZIEJ BOGATE W BIAŁKO I POPULARNE PRODUKTY ROŚLINNE

SOCZEWICA

Soczewica jest bogata w białko łatwo przyswajalne. 100 g produktu zawiera więcej białka niż 100 g piersi z kurczaka. Oprócz tego jest zasobna w błonnik, wapń, magnez, fosfor i potas. Można z niej przyrządzić burgery roślinne, kotleciki, pulpety, tosty, pasty lub dodać do zapiekanki, gulaszu czy sałatki.

FASOLA

Zawartość białka znacząco się różni w zależności od rodzaju fasoli. Najbardziej zasobna w białko jest sucha fasola mung, fasola czerwona, czarna, fasola biała jak również nasiona roślin strączkowych pakowane próżniowo. Wszystkie odmiany fasoli są bogate w błonnik pokarmowy oraz są dobrym źródłem żelaza, cynku, selenu, potasu, wapnia i witamin z grupy B, witaminy A i witaminy C. Można ją dodawać do zup, potrawek warzywnych, sałatek, łączyć z kaszami i jarzynami, upiec ciasto czekoladowe lub dodać do wege burgerów. 

TOFU

Tofu jest zasobne w białko roślinne, ale w mniejszym stopniu niż fasola czy soczewica. Można z niego przyrządzić kotlety przypominające te z kurczaka, a nawet tofucznicę. Można go dodać do sosów, potrawek i szybkich dań

WEGE BURGERY I FALAFELE

Jeśli chcesz wymienić jedynie część potrawy – mięsne kotleciki lub klopsiki – doskonale sprawdzą się Yummy Vegeburgery Bonduelle i Falafele z Cieciorki i Kukurydzy. Produkty Bonduelle Food Service to szybki i smakowity sposób na wegetariańską opcję w menu. Pełne smaku, odżywcze, o ciekawej teksturze, przygotowane z warzyw i zbóż z dodatkiem wyrazistych przypraw. Idealne w roli burgerów, do sałatek, kanapek, wrapów, a także jako dodatek do dań głównych.