Akademia Greenology: Podstawy diety roślinnej w przedszkolu
Aktualności

Akademia Greenology: Podstawy diety roślinnej w przedszkolu

Odpowiadasz za żywienie przedszkolaków? W Twojej stołówce pojawiają się mali wegetarianie, a Ty nie wiesz, jak sprostać ich oczekiwaniom? Dowiedz się więcej na temat najpopularniejszej odmiany diety roślinnej: laktoowowegetarianizm w pigułce.

 

DIETA ROŚLINNA U DZIECI: DECYZJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ RODZICA
Stosowanie diety wegetariańskiej u przedszkolaka zazwyczaj jest wyborem rodzica. Potrzebna jest zatem dobra współpraca między rodzicami a placówką przedszkolną, aby założenia, które określili rodzice w sposobie odżywiania dziecka, mogły być przestrzegane nie tylko w kuchni domowej, ale również w jadalni przedszkolnej.  Wielu rodziców jest zmuszonych do rezygnacji z żywienia dziecka w placówce, w związku z tym dostarczają posiłki przygotowane własnoręcznie lub przenoszą dzieci do miejsc, w których pełne wyżywienie roślinne nie stanowi problemu. 
KONTROWERSJE WOKÓŁ DIET ROŚLINNYCH DLA DZIECI
W Polsce diety roślinne przeznaczone dla dzieci wzbudzają wiele kontrowersji, ponieważ nie ma jednoznacznego stanowiska oraz norm i rekomendacji w zakresie bilansowania diet wegetariańskich. Mimo tego, w przeglądzie światowych badań możemy znaleźć sporo doniesień, że dobrze zbilansowana dieta roślinna jest odpowiednia w odżywianiu dzieci i młodzieży na wszystkich etapach dojrzewania. Badania naukowe pokazują również pozytywny wpływ diety wegetariańskiej na zapobieganie rozwojowi chorób cywilizacji takich jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie tętniczy czy choroba niedokrwienna serca. 
NA CZYM POLEGA LAKTOOWOWEGETARIANIZM?
Istnieją różne odmiany wegetarianizmu. Najbardziej podstawową wersją, a zarazem zrównoważoną pod względem dostarczenia niezbędnych witamin i minerałów w szczególności dzieciom, bez konieczności suplementacji, jest dobrze zbilansowany laktoowowegetarianizm.
CZEGO NIE UŻYWAMY W KUCHNI LAKTOOWOWEGETARIAN?
W tym sposobie odżywiania zostaje wyeliminowane mięso wszystkich gatunków zwierząt. Zarówno mięso czerwone,  jak i drób oraz ryby i owoce morza.  Dopuszcza się spożywanie produktów odzwierzęcych, takich jak jaja, nabiał, czy miód.
CO MOŻEMY PODAĆ NA DIECIE LAKTOOWOWEGETARIAŃSKIEJ?
Podstawowymi produktami w diecie roślinnej powinny być:
Warzywa, zarówno surowe w formie surówek, słupków, talarków – przekąsek jak i gotowane na parze, w zupie, kiszone, pieczone a’la frytki, czy kiełki warzyw.
Kolejną grupą produktów są produkty zbożowe oraz pseudozboża. Wybierajmy z szerokiego asortymentu, nie zatrzymując się tylko na mące pszennej i kaszy jęczmiennej. Korzystaj również z:
Różnego rodzaju kasz: gryczanej palonej, niepalonej, jaglanej, pęczak, jęczmiennej, bulgur, orkiszowej, owsianej, kuskus 
Płatków: gryczanych, jaglanych, ryżowych, orkiszowych, owsianych
Ryżu: brązowego, czerwonego, czarnego, dzikiego, białego, basmati
Makaronów pełnoziarnistych, żytnich, gryczanych, ryżowych, strączkowych
Otrąb: pszennych, żytnich, orkiszowych, owsianych
Pseudozbóż: komosa ryżowa, amarantus, teff, tapioka, chia, 
Mąk: orkiszowa, żytnia, pszenna, ryżowa, owsiana, gryczana, jaglana, teff, z ciecierzycy, migdałowa i z innych dostępnych zbóż 
Rośliny strączkowe:  poza jajami i nabiałem, są zasobne w białko i również z nich powinno być ono bilansowane. Wiele placówek nie używa roślin strączkowych w przygotowaniu posiłków powołując się na ich ciężkostrawność, ewentualne problemy ze wzdęciami, jakie mogą wystąpić po konsumpcji u dzieci. Możemy temu zapobiec poprzez prawidłowe przygotowanie potrawy – mocząc całą noc w wodzie, wymieniając wodę przed gotowaniem i gotując z przyprawami np. takimi jak kminek, nie przykrywając garnka.     Według  Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w żywieniu zbiorowym w placówkach oświaty możemy używać  nasion roślin strączkowych w potrawach przedszkolaka. Korzystaj z szerokiego asortymentu:
Soczewicy czerwonej, zielonej, żółtej, brązowej, czarnej
Fasoli czerwonej, białej, adzuki, mung, czarnej 
Groszku zielonego, grochu łuskanego 
Kukurydzy gotowanej i z puszki
Soi i jej przetworów (napoje sojowe, jogurty sojowe, tofu, tempeh, pasta miso, olej sojowy, sos sojowy).
Makaronów strączkowych: z soczewicy, ciecierzycy, groszku;
Pepitek z grochu i cukinii, z soczewicy i marchewki, z  cieciorki i kukurydzy.
orzechy, nasiona oraz oleje z nich tłoczone stosowane na zimno
owoce, konfitury, dżemy, awokado  
mleka i napoje roślinne
zioła i przyprawy 
jaja
nabiał: mleko krowie, kozie, owcze oraz przetwory z tych surowców: sery, jogurty, maślanki, kefiry, masło
miód

DIETA ROŚLINNA U DZIECI: DECYZJA I ODPOWIEDZIALNOŚĆ RODZICA

Stosowanie diety wegetariańskiej u przedszkolaka zazwyczaj jest wyborem rodzica. Potrzebna jest zatem dobra współpraca między rodzicami a placówką przedszkolną, aby założenia, które określili rodzice w sposobie odżywiania dziecka, mogły być przestrzegane nie tylko w kuchni domowej, ale również w jadalni przedszkolnej.  Wielu rodziców jest zmuszonych do rezygnacji z żywienia dziecka w placówce, w związku z tym dostarczają posiłki przygotowane własnoręcznie lub przenoszą dzieci do miejsc, w których pełne wyżywienie roślinne nie stanowi problemu. 

KONTROWERSJE WOKÓŁ DIET ROŚLINNYCH DLA DZIECI

W Polsce diety roślinne przeznaczone dla dzieci wzbudzają wiele kontrowersji, ponieważ nie ma jednoznacznego stanowiska oraz norm i rekomendacji w zakresie bilansowania diet wegetariańskich. Mimo tego, w przeglądzie światowych badań możemy znaleźć sporo doniesień, że dobrze zbilansowana dieta roślinna jest odpowiednia w odżywianiu dzieci i młodzieży na wszystkich etapach dojrzewania. Badania naukowe pokazują również pozytywny wpływ diety wegetariańskiej na zapobieganie rozwojowi chorób cywilizacji takich jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie tętnicze czy choroba niedokrwienna serca. 

NA CZYM POLEGA LAKTOOWOWEGETARIANIZM?

Istnieją różne odmiany wegetarianizmu. Najbardziej podstawową wersją, a zarazem zrównoważoną pod względem dostarczenia niezbędnych witamin i minerałów w szczególności dzieciom, bez konieczności suplementacji, jest dobrze zbilansowany laktoowowegetarianizm.

CZEGO NIE UŻYWAMY W KUCHNI LAKTOOWOWEGETARIAN?

W tym sposobie odżywiania zostaje wyeliminowane mięso wszystkich gatunków zwierząt. Zarówno mięso czerwone,  jak i drób oraz ryby i owoce morza.  Dopuszcza się spożywanie produktów odzwierzęcych, takich jak jaja, nabiał, czy miód.

CO MOŻEMY PODAĆ NA DIECIE LAKTOOWOWEGETARIAŃSKIEJ?

Podstawowymi produktami w diecie roślinnej powinny być:

Warzywa 

zarówno surowe w formie surówek, słupków, talarków – przekąsek jak i gotowane na parze, w zupie, kiszone, pieczone a’la frytki, czy kiełki warzyw.

Produkty zbożowe oraz pseudozboża 

Wybierajmy z szerokiego asortymentu, nie zatrzymując się tylko na mące pszennej i kaszy jęczmiennej. 

Korzystaj również z:

  • Różnego rodzaju kasz: gryczanej palonej, niepalonej, jaglanej, pęczak, jęczmiennej, bulgur, orkiszowej, owsianej, kuskus 
  • Płatków: gryczanych, jaglanych, ryżowych, orkiszowych, owsianych
  • Ryżu: brązowego, czerwonego, czarnego, dzikiego, białego, basmati
  • Makaronów pełnoziarnistych, żytnich, gryczanych, ryżowych, strączkowych
  • Otrąb: pszennych, żytnich, orkiszowych, owsianych
  • Pseudozbóż: komosa ryżowa, amarantus, teff, tapioka, chia, 
  • Mąk: orkiszowa, żytnia, pszenna, ryżowa, owsiana, gryczana, jaglana, teff, z ciecierzycy, migdałowa i z innych dostępnych zbóż 
  • Roślin strączkowych:  poza jajami i nabiałem, są zasobne w białko i również z nich powinno być ono bilansowane. 

Wiele placówek nie używa roślin strączkowych w przygotowaniu posiłków powołując się na ich ciężkostrawność, ewentualne problemy ze wzdęciami, jakie mogą wystąpić po konsumpcji u dzieci. Możemy temu zapobiec poprzez prawidłowe przygotowanie potrawy – mocząc całą noc w wodzie, wymieniając wodę przed gotowaniem i gotując z przyprawami np. takimi jak kminek, nie przykrywając garnka.

Według  Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 lipca 2016 r. w żywieniu zbiorowym w placówkach oświaty możemy używać  nasion roślin strączkowych w potrawach przedszkolaka. Korzystaj z szerokiego asortymentu:

  • Soczewicy czerwonej, zielonej, żółtej, brązowej, czarnej
  • Fasoli czerwonej, białej, adzuki, mung, czarnej 
  • Groszku zielonego, grochu łuskanego 
  • Kukurydzy gotowanej i z puszki
  • Soi i jej przetworów (napoje sojowe, jogurty sojowe, tofu, tempeh, pasta miso, olej sojowy, sos sojowy).
  • Makaronów strączkowych: z soczewicy, ciecierzycy, groszku;
  • Pepitek z grochu i cukinii, z soczewicy i marchewki, z  cieciorki i kukurydzy.

Orzechy, nasiona 

oraz oleje z nich tłoczone stosowane na zimno

Owoce

świeże oraz konfitury, dżemy, awokado  

Napoje roślinne

oraz inne roślinne alternatywy nabiału

Zioła i przyprawy 

jaja i nabiał: 

mleko krowie, kozie, owcze oraz przetwory z tych surowców: sery, jogurty, maślanki, kefiry, masło

Miód.