Coraz więcej dzieci w wieku szkolnym to wegetarianie lub fleksitarianie. O czym należy pamiętać komponując zbilansowane posiłki roślinne w szkolnej stołówce?

Po pierwsze: Doświadczenie dietetyka i odpowiednie narzędzia

Do układania roślinnych posiłków niezbędna jest fachowa i merytoryczna wiedza dietetyka lub intendenta, który w placówce odpowiada za żywienie dzieci. Tworząc prawidłowo zbilansowane posiłki roślinne najprostszym rozwiązaniem jest wykorzystywanie odpowiedniego programu dietetycznego, który w wielu aspektach ułatwi pracę. Wybierając takie rozwiązanie możemy przyspieszyć swoją pracę, ale też mamy dostęp do szerokiej bazy produktów roślinnych, być może dotąd nie używanych w placówce. Bazy programów dietetycznych zawierają również  gotowe receptury  potraw roślinnych, które są dostosowane do specyfiki placówek żywienia zbiorowego, przeznaczone dla dzieci oraz spełniają zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze (białka, tłuszcze, węglowodany) oraz witaminy i minerały, których zawartość w posiłku roślinnym szczególnie trzeba uwzględnić, aby nie dopuścić do niedoborów żywieniowych. 

Po drugie: wybór produktów wysokiej jakości 

Układając bezmięsny posiłek, wyjdźmy poza utarte schematy ruskich pierogów, knedli z truskawkami czy bułek na parze z jogurtem i skorzystajmy z odżywczych produktów roślinnych takich jak: komosa ryżowa, kasza gryczana, amarantus, nasiona chia, strączki czy warzywa. Zawartość białka i błonnika w tych produktach będzie o wiele wyższa niż np. w białym ryżu, pszennym makaronie, czy pierogach. 

Komponując roślinne danie najprościej podzielić talerz na cztery równe części. Na połowie talerza powinny znajdować się warzywa zarówno gotowane jak i surowe, a na pozostałych ćwiartkach białko roślinne pochodzące z roślin strączkowych (fasola, ciecierzyca, Pepitki) oraz węglowodany złożone dostarczające błonnika i energii. Świetnie sprawdzą się również dania gotowe takie jak kasza z warzywami (warzywa, białko roślinne np. cieciorka i kasza gryczaną, czy orkisz). Do takiego dania wystarczy podać porcję smacznej i odżywczej surówki skropionej oliwą. Surowe, nieprzetworzone warzywa zawierają spore ilości żelaza, wapnia oraz witaminy C, dlatego powinny się znajdować codziennie na talerzu dzieci i młodzieży. 

Po trzecie: białko z roślin 

W posiłkach roślinnych największy problem może stanowić odpowiednie zbilansowanie białka. Białko roślinne będzie pełnowartościowe, czyli w pełni wykorzystane przez organizm, z odpowiednim składem aminokwasów, jeśli będziemy je komponować zarówno z roślin strączkowych, jak i produktów zbożowych. Najlepszym połączeniem na talerzu będzie ryż pełnoziarnisty, makaron razowy, czy kasza z soczewicą lub fasolą. Aby uzyskać ten sam efekt z asortymentu warzywnego, do surówek dobrze jest dodać nasiona dyni, słonecznika lub sezamu. Takie połączenia na talerzu zapewnią najlepszą dostawę białka  pełnowartościowego diecie dzieci i młodzieży. 

Po czwarte: żelazo, ale nie z mięsa

Dzieci w wieku szkolnym powinny codziennie spożywać 10-15 mg żelaza. Aby im  to umożliwić, wystarczy skomponować posiłek z soczewicy czerwonej i buraka. W 100 g soczewicy mamy 6,5 mg żelaza, a w buraku 1,7 mg. Dlatego podając porcję soczewicy ważącą 120 g i jednego buraka zapewnisz dzienne zapotrzebowanie na żelazo.

Masz bezpłatne konto w Akademii Greenology? Pobierz instrukcję stanowiskową dla intendenta!

Pobierz plik

INSTRUKCJA STANOWISKOWA DLA INTENDENTA – Greenology