Akademia Greenology: Dieta bezmleczna
Aktualności

Akademia Greenology: Dieta bezmleczna

Coraz więcej ludzi boryka się z alergią na białko mleka krowiego lub nietolerancją laktozy. Taki problem mogą mieć również osoby, które korzystają z diet pudełkowych, dlatego jeśli planujesz poszerzyć swoje menu cateringowo-dietetyczne, warto uwzględnić również potrzeby tej grupy. Alergia na białko mleka krowiego nie jest tym samym, co nietolerancja laktozy, dlatego warto wiedzieć, jakie produkty mogą znaleźć się w uniwersalnej diecie bezmlecznej.

 

Dieta bezmleczna i dieta bez laktozy: dla kogo?
Dietę bezmleczną powinny wybrać osoby mające problemy z alergią na białka mleka krowiego, dietę bez laktozy – osoby z nietolerancją laktozy. Zdarza się również, że z diety należy wyeliminować zarówno białko mleka krowiego, jak i laktozę. W każdym z tych przypadków najbardziej uniwersalnym sposobem odżywiania będzie dieta bezmleczna.
Dieta bezmleczna – zasady
Dieta bezmleczna jest dietą eliminacyjną. Najczęściej alergia na produkty mleczne występuje u dzieci i to one potrzebują eliminacji mleka i jego przetworów, jednak w ostatnich czasach obserwuje się również poprawę stanu zdrowia u osób, które mają problemy z jelitami, a nawet z trądzikiem.
Dieta bez nabiału
W diecie bezmlecznej eliminujemy mleko krowie oraz jego pochodne. Należy zwrócić uwagę również na białka mleka krowiego, które dodawane są do żywności lub laktozę obecną w gotowych produktach.
Na diecie bez mleka i bez laktozy eliminujemy:
Świeże mleko
Mleko UHT
Mleko w folii
Mleko w puszce
Mleko w proszku
Mleko skondensowane
Masło 
Śmietanę
Bita śmietana 
Jogurty
Kefiry 
Maślanki 
Sery białe, kanapkowe, mascarpone, ricotta, mozzarella, feta
Sery żółte
Sery pleśniowe
Serki homogenizowane
Desery na bazie mleka, budynie, lody, sorbety czekolady
Słodycze
Pieczywo
Sosy śmietanowe
Płatki śniadaniowe
Batony zbożowe
margaryny
Produkty garmażeryjne w tym wędliny, parówki, pasztety
 
Należy zwrócić również uwagę na produkty, które mają w składzie:
Białka mleka krowiego
Kazeinę
Laktoalbuminę i laktoglobulinę
Serwatkę 
Hydrolizowane białko zwierzęce
Mleko w proszku
Odżywki  białkowe 
Na diecie bezmlecznej nie można wykorzystywać mleka owczego i koziego oraz ich przetworów jako zastępników mleka krowiego. Skład tych mlek jest bardzo do siebie podobny i badania pokazują, że one również mogą powodować reakcję alergiczną.
Dieta bezmleczna – co można jeść?
Skomponowanie bezmlecznych posiłków nie jest trudne. Należy przede wszystkim wiedzieć, czym zastąpić nabiał, aby nie zabrakło w diecie wapnia. Dla przeciętnego człowieka na początku może to być skomplikowaną kwestią, dlatego chętnie sięgnie po pomoc do wykwalifikowanych cateringów dietetycznych, aby dieta nie była odpowiednio zbilansowana. 
W diecie bezmlecznej mogą i powinny się znaleźć produkty takie jak:
warzywa zielone, kolorowe
wszelkie rodzaje kasz
rośliny strączkowe
jaja
orzechy, migdały 
nasiona chia, siemię lniane
soja, tofu
pseudozboża: amarantus, gryka, komosa ryżowa
oleje roślinne nierafinowane: oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy
roślinne napoje wzbogacone w wapń: kokosowe, owsiane, ryżowe, jaglane, migdałowe;
pasty roślinne : hummus czy pasty ze słonecznika, warzyw, z fasoli
jogurty roślinne, masła orzechowe,  
desery: sorbety, budynie z kaszy jaglanej i mleka roślinnego
Wapń w diecie bez nabiału
Badania prowadzone wśród dzieci stosujących dietę wegańską (a zatem również bezmleczną) pokazują, że dobrze skomponowana dieta pozbawiona nabiału nie musi skutkować niedoborem wapnia. Roślinne produkty są często bardziej zasobne w wapń niż nabiał, dlatego, aby go dostarczyć z dietą, należy komponować posiłki używając produktów zbożowych, zielonych warzyw i strączków.
Warzywa zielone odgrywają szczególną rolę w diecie bezmlecznej, ponieważ dostarczają dużej ilości białka roślinnego oraz są zasobne w wapń.
 
Źródła wapnia na diecie bezmlecznej:
nasiona i ziarna: amarantus, sezam, mak, migdały,
suszone owoce np. figi, morele,
sardynki (w całości, z ośćmi),
algi morskie,
napoje roślinne wzbogacane wapniem,
woda mineralna z wapniem.

Dieta bezmleczna i dieta bez laktozy: dla kogo?

Dietę bezmleczną powinny wybrać osoby mające problemy z alergią na białka mleka krowiego, dietę bez laktozy – osoby z nietolerancją laktozy. Zdarza się również, że z diety należy wyeliminować zarówno białko mleka krowiego, jak i laktozę. W każdym z tych przypadków najbardziej uniwersalnym sposobem odżywiania będzie dieta bezmleczna.

Dieta bezmleczna – zasady

Dieta bezmleczna jest dietą eliminacyjną. Najczęściej alergia na produkty mleczne występuje u dzieci i to one potrzebują eliminacji mleka i jego przetworów, jednak w ostatnich czasach obserwuje się również poprawę stanu zdrowia u osób, które mają problemy z jelitami, a nawet z trądzikiem.

Dieta bez nabiału

W diecie bezmlecznej eliminujemy mleko krowie oraz jego pochodne. Należy zwrócić uwagę również na białka mleka krowiego, które dodawane są do żywności lub laktozę obecną w gotowych produktach.

Na diecie bez mleka i bez laktozy eliminujemy:

 

  • świeże mleko
  • mleko UHT
  • mleko w folii
  • mleko w puszce
  • mleko w proszku
  • mleko skondensowane
  • masło 
  • śmietanę
  • bita śmietanę 
  • jogurty
  • kefiry 
  • maślanki 
  • sery białe, kanapkowe, mascarpone, ricotta, mozzarella, feta
  • sery żółte
  • sery pleśniowe
  • serki homogenizowane
  • desery na bazie mleka: budynie, lody, czekolady
  • słodycze
  • pieczywo
  • sosy śmietanowe
  • płatki śniadaniowe
  • batony zbożowe
  • margaryny
  • produkty garmażeryjne w tym wędliny, parówki, pasztety 

 

Należy zwrócić również uwagę na produkty, które mają w składzie:

 

  • białka mleka krowiego
  • kazeinę
  • laktoalbuminę i laktoglobulinę
  • serwatkę 
  • hydrolizowane białko zwierzęce
  • mleko w proszku
  • odżywki białkowe 

 

Na diecie bezmlecznej nie można wykorzystywać mleka owczego i koziego oraz ich przetworów jako zastępników mleka krowiego. Skład tych mlek jest bardzo do siebie podobny i badania pokazują, że one również mogą powodować reakcję alergiczną.

Dieta bezmleczna – co można jeść?

Skomponowanie bezmlecznych posiłków nie jest trudne. Należy przede wszystkim wiedzieć, czym zastąpić nabiał, aby nie zabrakło w diecie wapnia. Dla przeciętnego człowieka na początku może to być skomplikowaną kwestią, dlatego chętnie sięgnie po pomoc do wykwalifikowanych cateringów dietetycznych, aby dieta nie była odpowiednio zbilansowana. 

W diecie bezmlecznej mogą i powinny się znaleźć produkty takie jak:

 

  • warzywa zielone, kolorowe
  • wszelkie rodzaje kasz
  • rośliny strączkowe
  • jaja
  • orzechy, migdały nasiona chia, siemię lniane
  • soja, tofu
  • pseudozboża: amarantus, gryka, komosa ryżowa
  • oleje roślinne nierafinowane: oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy
  • roślinne napoje wzbogacone w wapń: kokosowe, owsiane, ryżowe, jaglane, migdałowe;
  • pasty roślinne : hummus czy pasty ze słonecznika, warzyw, z fasoli
  • jogurty roślinne, masła orzechowe,  
  • desery: sorbety, budynie z kaszy jaglanej i mleka roślinnego

 

Wapń w diecie bez nabiału

Badania prowadzone wśród dzieci stosujących dietę wegańską (a zatem również bezmleczną) pokazują, że dobrze skomponowana dieta pozbawiona nabiału nie musi skutkować niedoborem wapnia. Roślinne produkty są często bardziej zasobne w wapń niż nabiał, dlatego, aby go dostarczyć z dietą, należy komponować posiłki używając produktów zbożowych, zielonych warzyw i strączków.Warzywa zielone odgrywają szczególną rolę w diecie bezmlecznej, ponieważ dostarczają dużej ilości białka roślinnego oraz są zasobne w wapń. 

Źródła wapnia na diecie bezmlecznej:

 

  • nasiona i ziarna: amarantus, sezam, mak, 
  • migdały,
  • suszone owoce np. figi, morele,
  • sardynki (w całości, z ośćmi),
  • algi morskie,
  • napoje roślinne wzbogacane wapniem,
  • woda mineralna z wapniem.

 

ZAWARTOŚĆ TALERZA w diecie bez mleka:

 

WĘGLOWODANY 45-50 %

BIAŁKA  17-21%

TŁUSZCZE  30-35%

Dieta bezmleczna i bez laktozy – jadłospis na cały dzień