Zapraszamy na nową stronę

greenology.pl

Akademia Greenology: Dieta DASH
Aktualności

Akademia Greenology: Dieta DASH

Nadciśnienie tętnicze, cukrzyca typu 2 czy choroby układu pokarmowego to problemy, z którymi zmagają się ludzie na całym świecie. Nerwowy tryb życia, długie godziny bez ruchu przed ekranem komputera, a przede wszystkim niewłaściwa dieta to główne przyczyny tych chorób. Jednak świadomość dotycząca wpływu diety na zdrowie i samopoczucie rośnie – coraz więcej ludzi decyduje się przejść na odpowiednią dietę. Dieta DASH jest jedną z najpopularniejszych diet, rekomendowanych dodatkowo przez polski NFZ oraz międzynarodowe organizacje zdrowia. Nie każdy jednak jest w stanie sprostać wyzwaniom diety, ponieważ jest ona dość angażująca. Dlatego wiele osób wybiera wygodniejszą opcję: catering dietetyczny DASH. Dowiedz się, jak wprowadzić dietę DASH do swojej oferty!

 

Dieta DASH – dla kogo?
Odpowiedź jest prosta: dieta DASH to styl odżywiania polecany właściwie każdemu, ponieważ sprzyja zachowaniu dobrej kondycji organizmu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że atrakcyjnie przygotowane menu diety DASH będzie najchętniej wybieraną opcją w Twoim cateringu dietetycznym.
Drugą grupą, dla której stosowanie diety DASH będzie czymś więcej niż stylem życia, to osoby z chorobą cholesterolową, cukrzycą typu 2, chorobami sercowo-naczyniowymi (w tym z nadciśnieniem tętniczym), a nawet zmagające się z rakiem jelita grubego.
Czym jest dieta DASH?
Od kilku lat dieta DASH oceniana jest jako jedna z najzdrowszych diet na świecie. Jej nazwa to skrót od “Dietary Approaches to Stop Hypertension” (dieta mająca na celu leczyć i zapobiegać nadciśnieniu). Jest bogata w składniki odżywcze, antynowotworowe i antyoksydacyjne, które znajdują się w kolorowych warzywach i owocach oraz innych pożywnych produktach.  Dzięki obecności substancji odżywczych, zdrowych tłuszczów, witamin i minerałów,  dieta korzystnie wpływa na profil lipidowy, obniża ciśnienie tętnicze oraz ma znaczenie profilaktyczne w utrzymaniu zdrowia oraz zmniejszające ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne takie jak cukrzyca typu 2, choroby sercowo- naczyniowe, rak jelita grubego. 
Dieta DASH – co można jeść, a czego należy unikać?
Podstawowym wykluczeniem w diecie jest:
sól kuchenna,
co w zamian?
wszelkie przyprawy naturalne świeże i suszone 
cukier i jego zamienniki np. syrop glukozowo- fruktozowy, 
co w zamian?
owoce, 
orzechy
desery na bazie niskotłuszczowego nabiału
desery na bazie produktów niskowęglowodanowych
czerwone mięso
co w zamian?
drób
ryby
owoce morza 
 produkty wysokotłuszczowe, tłuszcze nasycone
Co w zamian?
produkty o obniżonej zawartości tłuszczu
produkty węglowodanowe o wysokim indeksie glikemicznym.
Co w zamian?
żywność niskowęglowodanowa
surowe mleko
Co w zamian?
niskotłuszczowy nabiał fermentowany
produkty pszenne
co w zamian?
produkty zbożowe pełnoziarniste z mąki żytniej, orkiszowej, owsianej
kwasy tłuszczowe trans
co w zamian?
orzechy, nasiona
nierafinowane oleje
produkty przetworzone
co w zamian?
naturalna żywność monoskładnikowa bez sztucznych dodatków
Jakie produkty w menu diety DASH?
Najważniejszą zasadą jest korzystanie z produktów jak najmniej przetworzonych.
Inne zasady diety DASH to:
przewaga występowania warzyw w posiłku
obecność świeżych, mrożonych owoców w ciągu dnia
korzystanie z produktów mlecznych o obniżonej zawartości tłuszczu
białko zwierzęce pochodzi z niskotłuszczowego drobiu, ryb, jaj
zwiększona podaż ryb w formie pulpetów, sałatek, potrawek  
białko roślinne pochodzi z roślin strączkowych, nasion i orzechów
duża obecność kwasów tłuszczowych wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem są orzechy, nasiona chia, siemienia lnianego,, awokado, oliwa z oliwek, olej lniany
zwiększona podaż błonnika występującego w pieczywie, kaszach, makaronach, ryżu z pełnego ziarna, 
ZAWARTOŚĆ TALERZA – jak bilansować posiłki na diecie DASH?
WĘGLOWODANY 40-45%
BIAŁKA  15-20%
TŁUSZCZE  30-35%
Dieta DASH jadłospis na cały dzień

Dieta DASH – dla kogo?

Odpowiedź jest prosta: dieta DASH to styl odżywiania polecany właściwie każdemu, ponieważ sprzyja zachowaniu dobrej kondycji organizmu i utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Istnieje więc duże prawdopodobieństwo, że atrakcyjnie przygotowane menu diety DASH będzie najchętniej wybieraną opcją w Twoim cateringu dietetycznym.Drugą grupą, dla której stosowanie diety DASH będzie czymś więcej niż stylem życia, to osoby z chorobą cholesterolową, cukrzycą typu 2, chorobami sercowo-naczyniowymi (w tym z nadciśnieniem tętniczym), a nawet zmagające się z rakiem jelita grubego.

Czym jest dieta DASH?

Od kilku lat dieta DASH oceniana jest jako jedna z najzdrowszych diet na świecie. Jej nazwa to skrót od “Dietary Approaches to Stop Hypertension” (dieta mająca na celu leczyć i zapobiegać nadciśnieniu). Jest bogata w składniki odżywcze, antynowotworowe i antyoksydacyjne, które znajdują się w kolorowych warzywach i owocach oraz innych pożywnych produktach.  Dzięki obecności substancji odżywczych, zdrowych tłuszczów, witamin i minerałów,  dieta korzystnie wpływa na profil lipidowy, obniża ciśnienie tętnicze oraz ma znaczenie profilaktyczne w utrzymaniu zdrowia oraz zmniejszające ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne takie jak cukrzyca typu 2, choroby sercowo- naczyniowe, rak jelita grubego. 

Dieta DASH – co można jeść, a czego należy unikać?

Podstawowym wykluczeniem w diecie jest:

  • sól kuchenna

Co w zamian? Wszelkie przyprawy naturalne świeże i suszone.

  • cukier i jego zamienniki np. syrop glukozowo- fruktozowy

Co w zamian? Owoce, orzechy, desery na bazie niskotłuszczowego nabiału, desery na bazie produktów niskowęglowodanowych.

  • czerwone mięso

Co w zamian? Drób, ryby, owoce morza.

  • produkty wysokotłuszczowe, tłuszcze nasycone

Co w zamian? Produkty o obniżonej zawartości tłuszczu.

  • produkty węglowodanowe o wysokim indeksie glikemicznym

Co w zamian? Żywność niskowęglowodanowa

  • surowe mleko

Co w zamian? Niskotłuszczowy nabiał fermentowany

  • produkty pszenne

Co w zamian? Produkty zbożowe pełnoziarniste z mąki żytniej, orkiszowej, owsianej

  • kwasy tłuszczowe trans

Co w zamian? Orzechy, nasiona, nierafinowane oleje

  • produkty przetworzone

Co w zamian? Naturalna żywność monoskładnikowa bez sztucznych dodatków

Jakie produkty w menu diety DASH?

Najważniejszą zasadą jest korzystanie z produktów jak najmniej przetworzonych.

Inne zasady diety DASH to:

  • przewaga występowania warzyw w posiłku
  • obecność świeżych, mrożonych owoców w ciągu dnia
  • korzystanie z produktów mlecznych o obniżonej zawartości tłuszczu
  • białko zwierzęce pochodzi z niskotłuszczowego drobiu, ryb, jaj
  • zwiększona podaż ryb w formie pulpetów, sałatek, potrawek  
  • białko roślinne pochodzi z roślin strączkowych, nasion i orzechów
  • duża obecność kwasów tłuszczowych wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, których źródłem są orzechy, nasiona chia, siemienia lnianego,, awokado, oliwa z oliwek, olej lniany
  • zwiększona podaż błonnika występującego w pieczywie, kaszach, makaronach, ryżu z pełnego ziarna.

ZAWARTOŚĆ TALERZA – jak bilansować posiłki na diecie DASH?

  • WĘGLOWODANY 40-45%
  • BIAŁKA  15-20%
  • TŁUSZCZE  30-35%

Dieta DASH jadłospis na cały dzień