Akademia Greenology: Dieta ketogeniczna
Aktualności

Akademia Greenology: Dieta ketogeniczna

Dieta keto błyskawicznie podbiła cały świat. O jej spektakularnych efektach rozpisują się portale dietetyczne. Chcesz prowadzić dietę ketogeniczną do oferty cateringu dietetycznego? Przeczytaj, na czym polega keto, jakie produkty na diecie keto są dozwolone, a jakie zakazane. Stwórz wraz z dietetykiem atrakcyjną ofertę dla swoich klientów!

Dieta ketogenna – dla kogo?
Pierwotnie dieta keto była dietą leczniczą stworzoną na potrzeby osób z Alzheimerem czy Parkinsonem. W badaniach klinicznych potwierdzono także jej pozytywny wpływ na jakość życia osób z autyzmem, insulinoopornością czy nawet padaczką. Jednak od kilku lat dieta ketogeniczna cieszy się dużą popularnością wśród osób na diecie redukcyjnej. Choć jest dość wymagająca, to również daje możliwość przygotowywania niezwykle smacznych i sycących dań. Sekretem jest duża ilość wysokiej jakości tłuszczu w diecie keto. Jeśli chcesz wprowadzić do swojego cateringu dietetycznego atrakcyjną pozycję – dobrze przygotowana dieta ketogenna będzie prawdopodobnie hitem w Twojej ofercie.
Co to jest dieta keto i jaki ma cel?
Celem diety jest wywołanie ketozy, czyli podwyższonego poziomu ciał ketonowych we krwi. Jest to możliwe dzięki ograniczeniu podaży węglowodanów. Gdy ograniczymy ich spożycie, a rezerwy w organizmie zostaną wykorzystane, rozpoczynają się przemiany metaboliczne, które zachodzą również podczas głodówki. Mają one na celu zapewnić alternatywne dla glukozy źródło energii, którym są produkowane w dużym stopniu ciała ketonowe. Jest to zatem dieta niskowęglowodanowa.
Bardzo istotną sprawą jest, aby jadłospis osoby chcącej wejść w stan ketozy oraz ją utrzymać, był prawidłowo przygotowany. Nawet małe odstępstwa od diety mogą być przeszkodą w osiągnięciu ustalonego celu przez klienta.  Istnieją produkty, na których bazuje dieta oraz takie, które zupełnie nie mogą się znaleźć na talerzu osoby na diecie keto. Jeśli przestrzegamy diety zgodnie ze wszystkimi jej zasadami, jej efekty mogą być naprawdę spektakularne.
Dieta ketogeniczna – produkty dozwolone
Dieta ketogeniczna polega na ograniczeniu do minimum węglowodanów oraz jednoczesnym wprowadzeniu tłuszczy zarówno zwierzęcych, jak i roślinnych. Do uzyskania takich założeń dietetycznych, dania powinny bazować na poniższych produktach:
Mięsa chude i tłuste pochodzenia ekologicznego
Świeże ryby
Owoce morza
Jaja 
Tłuste i chude produkty mleczne takie jak sery, śmietana
Tłuszcze zwierzęce: masło, smalec, tłuszcz gęsi, masło klarowane
Nierafinowane oleje roślinne takie jak m.in. oliwa, olej kokosowy, olej lniany
Orzechy, pestki i nasiona oleiste
Awokado 
Kokos 
Warzywa niskoskrobiowe m.in. zielone warzywa liściaste, warzywa kapustne
Owoce niskowęglowodanowe: jagodowe, cytryna.
Dieta keto – produkty zakazane
Eliminacji na diecie ketogenicznej podlegają poniższe produkty:
Zboża
Kasze i ryże
Makarony
Cukier i jego zamienniki zarówno sztuczne oraz naturalne
Dżemy, konfitury, miody
Mleko krowie, serki słodzone, owocowe jogurty 
Produkty wysokoprzetworzone
Ziemniaki, bataty
Nasiona roślin strączkowych.
Warzywa w diecie ketogenicznej
Komponując jadłospis oraz przygotowując posiłki, należy pamiętać o warzywach, które są nieodłączną częścią diety. Zdrowa dieta ketogeniczna oparta jest na dużej ilości warzyw, co jest jedną z wielu jej korzyści. Ważny jest sposób ich przygotowania. Zdecydowanie najlepiej, kiedy są surowe. Jeśli chcemy poddać je obróbce termicznej, pamiętajmy, aby nie były rozgotowane, ponieważ zwiększa się w nich zawartość węglowodanów.
DOZWOLONE WARZYWA:
Awokado
Bakłażan
Brokuł
Brukselka
Cebula
Cukinia
Czosnek
Kalafior
Kapusta
Karczochy
Jarmuż
Ogórki
Papryka
Pomidory
Rzodkiewka
Sałata
Seler
Szparagi
Szpinak
Zielona fasolka 
 
Czy można jeść owoce na diecie keto?
W przeciwieństwie do warzyw, owce zawierają większą ilość cukru, dlatego nie są zalecane na diecie ketogenicznej. Podobna sytuacja jest z owocami suszonymi, które są jeszcze bardziej obfite w cukier, niż te surowe. Rozwiązaniem dla urozmaicenia diety jest wybieranie owoców niskowęglowodanowych, które nie zaburzą działania diety i procesów zachodzących podczas niej w organizmie. Są to:
 
Agrest
Borówka amerykańska
Jeżyny
Maliny
Truskawki
Cytryny 
ZAWARTOŚĆ TALERZA – jak bilansować dania w diecie keto:
W ciągu dnia należy zjeść cztery posiłki: śniadanie, II śniadanie, obiad i kolację. 
Rozkład makroskładników na talerzu w diecie ketogenicznej wygląda następująco:
WĘGLOWODANY 5-10 %
BIAŁKA 20-25%
TŁUSZCZE  65-70%
Dieta ketogeniczna jadłospis na cały dzień
Dieta keto, choć wymagająca, uważana jest za jedną z najsmaczniejszych diet, których efektem może być utrata kilogramów. Całodzienny jadłospis na diecie keto obfituje więc w smakowite potrawy.

Dieta ketogenna – dla kogo?

Pierwotnie dieta keto była dietą leczniczą stworzoną na potrzeby osób z Alzheimerem czy Parkinsonem. W badaniach klinicznych potwierdzono także jej pozytywny wpływ na jakość życia osób z autyzmem, insulinoopornością czy nawet padaczką. Jednak od kilku lat dieta ketogeniczna cieszy się dużą popularnością wśród osób na diecie redukcyjnej. Choć jest dość wymagająca, to również daje możliwość przygotowywania niezwykle smacznych i sycących dań. Sekretem jest duża ilość wysokiej jakości tłuszczu w diecie keto. Jeśli chcesz wprowadzić do swojego cateringu dietetycznego atrakcyjną pozycję – dobrze przygotowana dieta ketogenna będzie prawdopodobnie hitem w Twojej ofercie.

Co to jest dieta keto i jaki ma cel?

Celem diety jest wywołanie ketozy, czyli podwyższonego poziomu ciał ketonowych we krwi. Jest to możliwe dzięki ograniczeniu podaży węglowodanów. Gdy ograniczymy ich spożycie, a rezerwy w organizmie zostaną wykorzystane, rozpoczynają się przemiany metaboliczne, które zachodzą również podczas głodówki. Mają one na celu zapewnić alternatywne dla glukozy źródło energii, którym są produkowane w dużym stopniu ciała ketonowe. Jest to zatem dieta niskowęglowodanowa.

Bardzo istotną sprawą jest, aby jadłospis osoby chcącej wejść w stan ketozy oraz ją utrzymać, był prawidłowo przygotowany. Nawet małe odstępstwa od diety mogą być przeszkodą w osiągnięciu ustalonego celu przez klienta. Istnieją produkty, na których bazuje dieta oraz takie, które zupełnie nie mogą się znaleźć na talerzu osoby na diecie keto. Jeśli przestrzegamy diety zgodnie ze wszystkimi jej zasadami, jej efekty mogą być naprawdę spektakularne.

Dieta ketogeniczna – produkty dozwolone

Dieta ketogeniczna polega na ograniczeniu do minimum węglowodanów oraz jednoczesnym wprowadzeniu tłuszczy zarówno zwierzęcych, jak i roślinnych. Do uzyskania takich założeń dietetycznych, dania powinny bazować na poniższych produktach:

  • mięsa chude i tłuste pochodzenia ekologicznego
  • świeże ryby
  • owoce morza
  • jaja 
  • tłuste i chude produkty mleczne takie jak sery, śmietana
  • tłuszcze zwierzęce: masło, smalec, tłuszcz gęsi, masło klarowane
  • nierafinowane oleje roślinne takie jak m.in. oliwa, olej kokosowy, olej lniany
  • orzechy, pestki i nasiona oleiste
  • awokado Kokos 
  • warzywa niskoskrobiowe m.in. zielone warzywa liściaste, warzywa kapustne
  • owoce niskowęglowodanowe: jagodowe, cytryna.

Dieta keto – produkty zakazane

Eliminacji na diecie ketogenicznej podlegają poniższe produkty:

  • zboża
  • kasze i ryże
  • makarony
  • cukier i jego zamienniki zarówno sztuczne oraz naturalne
  • dżemy, konfitury, miody
  • mleko krowie, serki słodzone, owocowe jogurty 
  • produkty wysokoprzetworzone
  • ziemniaki, bataty
  • nasiona roślin strączkowych.

Warzywa w diecie ketogenicznej

Komponując jadłospis oraz przygotowując posiłki, należy pamiętać o warzywach, które są nieodłączną częścią diety. Zdrowa dieta ketogeniczna oparta jest na dużej ilości warzyw, co jest jedną z wielu jej korzyści. 

Ważny jest sposób ich przygotowania. Zdecydowanie najlepiej, kiedy są surowe. Jeśli chcemy poddać je obróbce termicznej, pamiętajmy, aby nie były rozgotowane, ponieważ zwiększa się w nich zawartość węglowodanów.

DOZWOLONE WARZYWA:

Czy można jeść owoce na diecie keto?

W przeciwieństwie do warzyw, owce zawierają większą ilość cukru, dlatego nie są zalecane na diecie ketogenicznej. Podobna sytuacja jest z owocami suszonymi, które są jeszcze bardziej obfite w cukier, niż te surowe. 

Rozwiązaniem dla urozmaicenia diety jest wybieranie owoców niskowęglowodanowych, które nie zaburzą działania diety i procesów zachodzących podczas niej w organizmie. Są to: 

  • agrest
  • borówka amerykańska
  • jeżyny
  • maliny
  • truskawki
  • cytryny 

ZAWARTOŚĆ TALERZA – jak bilansować dania w diecie keto?

W ciągu dnia należy zjeść cztery posiłki: śniadanie, II śniadanie, obiad i kolację. 

Rozkład makroskładników na talerzu w diecie ketogenicznej wygląda następująco:

  • WĘGLOWODANY 5-10 %
  • BIAŁKA 20-25%
  • TŁUSZCZE  65-70%

Dieta ketogeniczna jadłospis na cały dzień

Dieta keto, choć wymagająca, uważana jest za jedną z najsmaczniejszych diet, których efektem może być utrata kilogramów. Całodzienny jadłospis na diecie keto obfituje więc w smakowite potrawy.