Akademia Greenology: Dieta dr Ewy Dąbrowskiej® oraz dieta warzywno-owocowa
Aktualności

Akademia Greenology: Dieta dr Ewy Dąbrowskiej® oraz dieta warzywno-owocowa

Choć na całym świecie pojawiają się różne modne sposoby odżywiania, to właśnie dieta warzywno-owocowa, oryginalnie opracowana przez dr Ewę Dąbrowską®, jest jednym z najgorętszych tematów dietetycznych w Polsce. Jej zasady są dość proste, lecz komponowanie odpowiednich posiłków dla wielu osób może być czasochłonne, dlatego warto sięgnąć po profesjonalny catering dietetyczny. Ważne: najbardziej znana wersja diety warzywno-owocowej czyli dieta dr Ewy Dąbrowskiej® wymaga zdobycia odpowiedniej licencji, jeśli chcemy ją włączyć do swojej oferty – przeczytaj, jak to zrobić.

 

Post warzywno-owocowy – dla kogo?
Dietą owocowo-warzywną interesują się osoby zdrowe, pragnące zafundować swojemu organizmowi detoks, zmienić nawyki żywieniowe, a przy okazji zrzucić kilka kilogramów. Ten ostatni cel nie jest jednak głównym powodem, dla którego ludzie decydują się na post warzywno-owocowy. Głównym celem powinno być raczej lepsze samopoczucie, które jest skutkiem głębokiego oczyszczenia organizmu. 
Drugą grupą korzystającą z diety warzywno-owocowej są osoby traktujące post leczniczo, zmagające się np. ze zwyrodnieniowymi chorobami stawów. Przed przystąpieniem do takiego postu powinny jednak zasięgnąć porady lekarza, czy mogą pozwolić sobie na taką dietę.
Dieta owocowo-warzywna – na czym polega?
Jest to szczególny rodzaj diety specjalistycznej, która może być stosowana maksymalnie 40 dni. Dzienna podaż kaloryczna nie powinna przekroczyć ok. 800 kcal, dlatego dieta warzywno-owocowa nazywana jest głodówką lub postem leczniczym. Dla mózgu podstawowym paliwem jest glukoza. Jej zapasy znajdują się w formie glikogenu w wątrobie i wystarczą tylko na jeden dzień głodówki. Ponieważ glukoza jest niezbędna dla sprawnej pracy mózgu, dlatego też w czasie diety dochodzi do zamiany na glukozę wszelkich złogów białkowych tj. uszkodzonych, zwyrodniałych lub martwych komórek, tkanek, zakrzepów, guzów, ropni, blizn itp. Taki rodzaj przemian w organizmie nazywamy „odżywianiem wewnętrznym”. Organizm się regeneruje, a przestrzeganie zasad diety powoduje ustąpienie głodu.  Często zanika też chęć na słodycze, mięso czy kawę. 
Jak przygotować post warzywno-owocowy?
Post składa się tylko i wyłącznie z roślin niskoskrobiowych i niskocukrowych. Można jeść zarówno warzywa jak i owoce. Podstawę posiłku powinny stanowić warzywa surowe, jeśli chcemy je ugotować, należy przyrządzać je al dente.
Zalecane techniki przyrządzania warzyw w diecie warzywno-owocowej:
Duszenie
Gotowanie na parze
Gotowanie al dente
Grillowanie na grillu elektrycznym
Pieczenie w naczyniu żaroodpornym
WARZYWA DOZWOLONE NA DIECIE WARZYWNO-OWOCOWEJ :
korzeniowe (marchew, burak, seler, pietruszka, rzodkiew)
kapustne (kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta pekińska, kapusta bok choy, kapusta włoska, brukselka, jarmuż, kalafior, kalafior romanesco,  brokuły, kalarepa, brukiew, rzodkiew, rzepa, gorczyca, rzeżucha, rzodkiewka, rukola, rukiew wodna, musztardowiec i inne), 
cebulowe (cebula, por, czosnek, szczypiorek, dymka)
dyniowate (dynia, kabaczek, cukinia, patison, ogórki), 
psiankowate (pomidor, papryka, bakłażan), 
liściastych (szpinak, wszystkie rodzaje sałat: rzymska, lodowa, masłowa, dębowa, karbowana; natka pietruszki, koperek, burak liściasty, botwinka, roszponka, mizuna, boćwina, portulaka warzywna, bazylia, mięta, kolendra, szałwia, tymianek, rozmaryn, mniszek lekarski, pokrzywa, endywia i inne),
inne warzywa:  seler naciowy, fenkuł, cykoria, szparagi, 
kiełki warzyw dozwolonych w diecie (kiełki lucerny, jarmużu, pora, cebuli, buraków, rzodkiewki)
kiszonki warzyw dozwolonych
mrożone warzywa z listy dozwolonych
Jakie owoce na poście warzywno-owocowym?
Można spożywać niewielkie ilości niskocukrowych owoców, takich jak:
jabłka,
grejpfruty, 
cytryny
kiwi
owoce  jagodowe (truskawka, malina, jagoda, jeżyna, borówka, żurawina świeża).
Przyprawy i dodatki na diecie warzywno-owocowej
Dozwolone przyprawy i zioła:
świeże zioła
zioła suszone
sok z cytryny
ocet jabłkowy
sól kłodawska lub himalajska
pieprz
chrzan tarty (naturalny, bez dodatków)
Dozwolone dodatki śladowe:
Agar
Glony wakame
Trawa pszeniczna
Trawa jęczmienna
Co można pić podczas diety warzywno-owocowej?
Woda
Soki warzywne
Soki warzywno-owocowe
Herbata owocowa
Herbata ziołowa
Kompot bez cukru
Wywar z warzyw
soki z kiszonych warzyw (w tym zakwas buraczany).
CO ZDECYDOWANIE NALEŻY WYKLUCZYĆ PODCZAS POSTU WARZYWNO-OWOCOWEGO?
Pozostałych produktów, których nie wymieniono wyżej, m.in:
 
Mąk, makaronów, pieczywa 
Ziemniaków
Nasion roślin strączkowych
kasz, ryżu
olejów, oliwy, orzechów, nasion
mięsa, ryb
nabiału
jaj
słodyczy
miodu
suszonych owoców 
nie należy pić kawy, mocnej herbaty, alkoholu, ani palić papierosów.
Dieta dr Ewy Dąbrowskiej®: jak zdobyć licencję?
Choć wiele firm cateringowych włącza do swojej oferty dietę warzywno-owocową, to warto wiedzieć, że “dieta dr Ewy Dąbrowskiej®” oraz “Ewa Dąbrowska®” stanowią zarejestrowane znaki towarowe. 
O ile określenie “dieta warzywno-owocowa” daje dość szerokie pole do nadinterpretacji w zależności od wykonawców, to dieta dr Ewy Dąbrowskiej® jest całościowym planem żywieniowym obejmującym okresowy post owocowo-warzywny i kolejne etapy zdrowego żywienia następujące po nim. Aby wprowadzić do swojej oferty cateringowej dietę dr Dąbrowskiej®, należy zatem poddać się procesowi certyfikacji. Tylko w takim wypadku można legitymować się licencją na dietę dr Dąbrowskiej i znaleźć się wśród autoryzowanych dostawców diety. 
Proces certyfikacji przeprowadzany jest przez Instytut Promocji Zdrowia dr Ewy Dąbrowskiej. Aby uzyskać statuś autoryzowanego dostawcy diety dr Ewy Dąbrowskiej® należy poddać się audytowi przeprowadzonemu przez instytut, który zbada założenia, podejście oraz przepisy przygotowane przez firmę cateringową. Istotna jest zgodność ze wszystkimi wytycznymi, w tym również kwestia apetyczności potraw. Autorka diety wychodzi z założenia, że łatwiej jest przetrwać trudny czas postu, gdy dania są smaczne i przygotowane z pietyzmem.
Dieta owocowo-warzywna: pamiętaj o jakości i staranności
Drugą, równie ważną, kwestią jest odpowiednia jakość surowców, profesjonalne zbilansowanie posiłków oraz sposób przygotowania dań. Należy mieć świadomość, że:
Podczas postu wyłącza się ośrodek głodu. Jeśli jednak przekroczona zostanie zalecana kaloryczność (800 kcal / dzień), ponownie może się on włączyć, a procesy odżywiania wewnętrznego zostaną przerwane. Może to nastąpić również w sytuacji wzbogacenia diety produktem wysoko węglowodanowym, takim jak owoce suszone czy ziemniak. Dlatego tak ważna jest współpraca z doświadczonym dietetykiem czuwającym nad właściwym procesem produkcji.
Niska kaloryczność oraz brak tłuszczów w diecie mogą powodować uczucie zimna, dlatego bardzo ważne jest, aby w posiłkach występowały potrawy ciepłe, które rozgrzeją organizm – na przykład łatwe do podgrzania zupy czy ciepłe musy z dozwolonych owoców.
Osoby zamawiające catering dietetyczny ufają, że dostawca diety będzie nie tylko specjalistą w zakresie dietetyki, ale również kreatywnym szefem kuchni. Posiłki powinny być zatem różnorodne i atrakcyjne, aby dieta była również przyjemnością.
Oferując post warzywno-owocowy, zaproponuj również swoim klientom możliwość zakupienia tzw wyjścia z postu. To okres przejściowy pomiędzy zasadniczym etapem postu, a powrotem do zwykłego odżywiania. 
ZAWARTOŚĆ TALERZA – bilansowanie posiłków na diecie warzywno-owocowej
W ciągu dnia wystarczy zjeść trzy podstawowe posiłki: śniadanie, obiad i kolacje. 
Każdy posiłek powinien składać się: 
w 60 % z warzyw surowych: surówki, musy z warzyw surowych, świeżo wyciskane soki warzywno-owocowe koktajle z surowych warzyw, w tym warzywa kiszone, zakwas z buraków, sok z kapusty
w 40 % z warzyw gotowanych: warzywa pieczone, gotowane na parze, duszone, zupy, kompoty bez cukru, musy z gotowanych warzyw i owoców, pasteryzowane soki.
W razie uczucia głodu między posiłkami można podjadać warzywa surowe.
Dieta warzywno-owocowa – jadłospis na cały dzień

Post warzywno-owocowy – dla kogo?

Dietą owocowo-warzywną interesują się osoby zdrowe, pragnące zafundować swojemu organizmowi detoks, zmienić nawyki żywieniowe, a przy okazji zrzucić kilka kilogramów. Ten ostatni cel nie jest jednak głównym powodem, dla którego ludzie decydują się na post warzywno-owocowy. Głównym celem powinno być raczej lepsze samopoczucie, które jest skutkiem głębokiego oczyszczenia organizmu. 

Drugą grupą korzystającą z diety warzywno-owocowej są osoby traktujące post leczniczo, zmagające się np. ze zwyrodnieniowymi chorobami stawów. Przed przystąpieniem do takiego postu powinny jednak zasięgnąć porady lekarza, czy mogą pozwolić sobie na taką dietę.

Dieta owocowo-warzywna – na czym polega?

Jest to szczególny rodzaj diety specjalistycznej, która może być stosowana maksymalnie 40 dni. Dzienna podaż kaloryczna nie powinna przekroczyć ok. 800 kcal, dlatego dieta warzywno-owocowa nazywana jest głodówką lub postem leczniczym. Dla mózgu podstawowym paliwem jest glukoza. Jej zapasy znajdują się w formie glikogenu w wątrobie i wystarczą tylko na jeden dzień głodówki. Ponieważ glukoza jest niezbędna dla sprawnej pracy mózgu, dlatego też w czasie diety dochodzi do zamiany na glukozę wszelkich złogów białkowych tj. uszkodzonych, zwyrodniałych lub martwych komórek, tkanek, zakrzepów, guzów, ropni, blizn itp. Taki rodzaj przemian w organizmie nazywamy „odżywianiem wewnętrznym”. Organizm się regeneruje, a przestrzeganie zasad diety powoduje ustąpienie głodu. Często zanika też chęć na słodycze, mięso czy kawę. 

Jak przygotować post warzywno-owocowy?

Post składa się tylko i wyłącznie z roślin niskoskrobiowych i niskocukrowych. Można jeść zarówno warzywa jak i owoce. Podstawę posiłku powinny stanowić warzywa surowe, jeśli chcemy je ugotować, należy przyrządzać je al dente.

Zalecane techniki przyrządzania warzyw w diecie warzywno-owocowej:

  • Duszenie
  • Gotowanie na parze
  • Gotowanie al dente
  • Grillowanie na grillu elektrycznym
  • Pieczenie w naczyniu żaroodpornym

WARZYWA DOZWOLONE NA DIECIE WARZYWNO-OWOCOWEJ:

  • korzeniowe (marchew, burak, seler, pietruszka, rzodkiew)
  • kapustne (kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta pekińska, kapusta bok choy, kapusta włoska, brukselka, jarmuż, kalafior, kalafior romanesco,  brokuły, kalarepa, brukiew, rzodkiew, rzepa, gorczyca, rzeżucha, rzodkiewka, rukola, rukiew wodna, musztardowiec i inne), 
  • cebulowe (cebula, por, czosnek, szczypiorek, dymka)
  • dyniowate (dynia, kabaczek, cukinia, patison, ogórki), 
  • psiankowate (pomidor, papryka, bakłażan), 
  • liściaste (szpinak, wszystkie rodzaje sałat: rzymska, lodowa, masłowa, dębowa, karbowana; natka pietruszki, koperek, burak liściasty, botwinka, roszponka, mizuna, boćwina, portulaka warzywna, bazylia, mięta, kolendra, szałwia, tymianek, rozmaryn, mniszek lekarski, pokrzywa, endywia i inne),
  • inne warzywa:  seler naciowy, fenkuł, cykoria, szparagi, 
  • kiełki warzyw dozwolonych w diecie (kiełki lucerny, jarmużu, pora, cebuli, buraków, rzodkiewki)
  • kiszonki warzyw dozwolonych
  • mrożone warzywa z listy dozwolonych.

Jakie owoce na poście warzywno-owocowym?

Można spożywać niewielkie ilości niskocukrowych owoców, takich jak:

  • jabłka,
  • grejpfruty, 
  • cytryny
  • kiwi
  • owoce  jagodowe (truskawka, malina, jagoda, jeżyna, borówka, żurawina świeża).

Przyprawy i dodatki na diecie warzywno-owocowej

Dozwolone przyprawy i zioła:

 

  • świeże zioła
  • zioła suszone
  • sok z cytryny
  • ocet jabłkowys
  • ól kłodawska lub himalajska
  • pieprz
  • chrzan tarty (naturalny, bez dodatków).

 

Dozwolone dodatki śladowe:

 

  • agar
  • glony wakame
  • trawa pszeniczna
  • trawa jęczmienna.

 

Co można pić podczas diety warzywno-owocowej?

  • woda
  • soki warzywne
  • soki warzywno-owocowe
  • herbata owocowa
  • herbata ziołowa
  • kompot bez cukru
  • wywar z warzyw
  • soki z kiszonych warzyw (w tym zakwas buraczany).

CO ZDECYDOWANIE NALEŻY WYKLUCZYĆ PODCZAS POSTU WARZYWNO-OWOCOWEGO?

Na diecie dr Dąbrowskiej nie należy spożywać produktów, których nie wymieniono wyżej, m.in: 

  • mąk, makaronów, pieczywa 
  • ziemniaków
  • nasion roślin strączkowych
  • kasz, ryżu
  • olejów, oliwy, orzechów, nasion
  • mięsa, ryb
  • nabiału
  • jaj
  • słodyczy
  • miodu
  • suszonych owoców 
  • nie należy pić kawy, mocnej herbaty, alkoholu, ani palić papierosów.

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej®: jak zdobyć licencję?

Choć wiele firm cateringowych włącza do swojej oferty dietę warzywno-owocową, to warto wiedzieć, że “dieta dr Ewy Dąbrowskiej®” oraz “Ewa Dąbrowska®” stanowią zarejestrowane znaki towarowe. O ile określenie “dieta warzywno-owocowa” daje dość szerokie pole do nadinterpretacji w zależności od wykonawców, to dieta dr Ewy Dąbrowskiej® jest całościowym planem żywieniowym obejmującym okresowy post owocowo-warzywny i kolejne etapy zdrowego żywienia następujące po nim. Aby wprowadzić do swojej oferty cateringowej dietę dr Dąbrowskiej®, należy zatem poddać się procesowi certyfikacji. Tylko w takim wypadku można legitymować się licencją na dietę dr Dąbrowskiej i znaleźć się wśród autoryzowanych dostawców diety

Proces certyfikacji przeprowadzany jest przez Instytut Promocji Zdrowia dr Ewy Dąbrowskiej. Aby uzyskać statuś autoryzowanego dostawcy diety dr Ewy Dąbrowskiej® należy poddać się audytowi przeprowadzonemu przez instytut, który zbada założenia, podejście oraz przepisy przygotowane przez firmę cateringową. Istotna jest zgodność ze wszystkimi wytycznymi, w tym również kwestia apetyczności potraw. Autorka diety wychodzi z założenia, że łatwiej jest przetrwać trudny czas postu, gdy dania są smaczne i przygotowane z pietyzmem.

Dieta owocowo-warzywna: pamiętaj o jakości i staranności

Drugą, równie ważną, kwestią jest odpowiednia jakość surowców, profesjonalne zbilansowanie posiłków oraz sposób przygotowania dań. Należy mieć świadomość, że:

  1. Podczas postu wyłącza się ośrodek głodu. Jeśli jednak przekroczona zostanie zalecana kaloryczność (800 kcal / dzień), ponownie może się on włączyć, a procesy odżywiania wewnętrznego zostaną przerwane. Może to nastąpić również w sytuacji wzbogacenia diety produktem wysoko węglowodanowym, takim jak owoce suszone czy ziemniak. Dlatego tak ważna jest współpraca z doświadczonym dietetykiem czuwającym nad właściwym procesem produkcji.
  2. Niska kaloryczność oraz brak tłuszczów w diecie mogą powodować uczucie zimna, dlatego bardzo ważne jest, aby w posiłkach występowały potrawy ciepłe, które rozgrzeją organizm – na przykład łatwe do podgrzania zupy czy ciepłe musy z dozwolonych owoców.
  3. Osoby zamawiające catering dietetyczny ufają, że dostawca diety będzie nie tylko specjalistą w zakresie dietetyki, ale również kreatywnym szefem kuchni. Posiłki powinny być zatem różnorodne i atrakcyjne, aby dieta była również przyjemnością.
  4. Oferując post warzywno-owocowy, zaproponuj również swoim klientom możliwość zakupienia tzw wyjścia z postu. To okres przejściowy pomiędzy zasadniczym etapem postu, a powrotem do zwykłego odżywiania. 

ZAWARTOŚĆ TALERZA – bilansowanie posiłków na diecie warzywno-owocowej

W ciągu dnia wystarczy zjeść trzy podstawowe posiłki: śniadanie, obiad i kolacje. Każdy posiłek powinien składać się: 

  • w 60% z warzyw surowych: surówki, musy z warzyw surowych, świeżo wyciskane soki warzywno-owocowe koktajle z surowych warzyw, w tym warzywa kiszone, zakwas z buraków, sok z kapusty
  • w 40% z warzyw gotowanych: warzywa pieczone, gotowane na parze, duszone, zupy, kompoty bez cukru, musy z gotowanych warzyw i owoców, pasteryzowane soki.W razie uczucia głodu między posiłkami można podjadać warzywa surowe.

Dieta warzywno-owocowa – jadłospis na cały dzień