Akademia Greenology: dieta SIRT
Aktualności

Akademia Greenology: dieta SIRT

Spektakularna metamorfoza brytyjskiej piosenkarki Adele sprawiła, że cały świat zainteresował się dietą sirtuinową. Coraz więcej osób w Polsce chętnie korzysta z diet pudełkowych, dlatego warto włączyć dietę SIRT do swojej oferty. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą?

 

Dieta SIRT – co to jest?
Dieta SIRT nazywana jest również dietą sirtuinową, sirtfood lub – ze względu na jej największą propagatorkę – dietą Adele. Założeniem diety jest spożywanie produktów bogatych w polifenole i przeciwutleniacze, które aktywują wytwarzanie w naszym organizmie sirtuin – białek, które według wielu badań aktywują geny długowieczności, opóźniają starzenie organizmu oraz pozytywnie wpływają na metabolizm. Na diecie należy ograniczyć kalorie do 1000 kcal na pierwszym etapie oraz do 1500 kcal w drugim etapie. Następnie najważniejsze jest, aby dodać do jadłospisu jak najwięcej odpowiednich składników pobudzających działanie sirtuin. 

Dieta SIRT – co to jest?

Dieta SIRT nazywana jest również dietą sirtuinową, sirtfood lub – ze względu na jej największą propagatorkę – dietą Adele. Założeniem diety jest spożywanie produktów bogatych w polifenole i przeciwutleniacze, które aktywują wytwarzanie w naszym organizmie sirtuin – białek, które według wielu badań aktywują geny długowieczności, opóźniają starzenie organizmu oraz pozytywnie wpływają na metabolizm. Na diecie należy ograniczyć kalorie do 1000 kcal na pierwszym etapie oraz do 1500 kcal w drugim etapie. Następnie najważniejsze jest, aby dodać do jadłospisu jak najwięcej odpowiednich składników pobudzających działanie sirtuin. 

Na czym bazuje dieta sirtuinowa?

 

Dieta SIRT bazuje na produktach aktywujących sirtuiny oraz dodatkowych produktach dozwolonych na diecie.

Lista produktów aktywujących sirtuiny:

 

  • seler naciowy wraz z liśćmi,
  • jarmuż,
  • szpinak,
  • rukola,
  • lubczyk,
  • nać pietruszki,
  • czerwona cykoria,
  • czerwona cebula,
  • kapary,
  • papryczka chilli Bird’s eye,
  • truskawki
  • jagody,
  • soja,
  • gryka: kasza gryczana, mąka gryczana, płatki gryczane,
  • kawa,
  • niesłodzone kakao,
  • gorzka czekolada o zawartości min. 85 procent kakao,
  • czerwone wino,
  • oliwa z oliwek extra vergine (z pierwszego tłoczenia),
  • zielona herbata matcha
  • daktyle Medjool,
  • kurkuma
  • orzechy włoskie.

 

Dodatkowe produkty dozwolone na diecie SIRT*:

 

  • Ser halloumi
  • Imbir
  • Zielone jabłka
  • Kiwi
  • Orzechy pinii
  • Orzechy pekan
  • Orzechy brazylijskie
  • Mango
  • Buraki
  • Nasiona sezamu
  • Ser biały niskotłuszczowy
  • Mięso 

 

*należy zachować w diecie jak najwięcej produktów będących aktywatorami sirtuin.

Etapy diety SIRT

Proces dietetyczny dzielimy na dwie fazy, a każdą z nich na poszczególne etapy:

FAZA 1:

Etap 1: 1-3 dzień. 

Zakłada spożycie ok. 1000 kcal dziennie w postaci 3 zielonych koktajli sirt oraz jednego posiłku zasobnego w składniki o wysokiej zawartości polifenoli.

Etap 2: 4.-7. dzień. 

Zakłada spożycie nie więcej niż 1500 kcal na dobę w postaci 2 zielonych koktajli sirt i 2 posiłków o wysokiej zawartości polifenoli.

FAZA 2:

Etap 3: 8.-14 dzień. 

Nie ma ograniczeń kalorycznych. Na tym etapie zaleca się picie 1 koktajlu i konsumowanie 3 posiłków z produktami bogatymi w polifenole.

Etap 4: 15. dzień i kolejne 

To końcowy etap diety. Po przejściu wcześniejszych zaleca się dalsze spożywanie jak największej ilości produktów bogatych w związki polifenolowe, które aktywują białka sirt oraz warto utrzymywać picie codziennie zielonego koktajlu.

Jakie produkty nie mogą występować w diecie SIRT?

 

  • Słodycze
  • Cukier 
  • Produkty typu fast food
  • Słodkie napoje
  • Biała mąka pszenna i produkty z niej wyrabiane- pieczywo, makarony, pierogi, bułki, itd….
  • Produkty smażone
  • Duże ilości soli
  • Surowe mleko krowie.