Akademia Greenology: Dieta low carb – niskowęglowodanowa
Aktualności

Akademia Greenology: Dieta low carb – niskowęglowodanowa

Diety niskowęglowodanowe są popularne już od lat 80. XX wieku. Najbardziej znane wśród nich to dieta Dukana, Atkinsa, Kwaśniewskiego, South Beach, Zone, Paleo i dieta ketogeniczna. Przeczytaj, jak wiele opcji możesz zaproponować swoim klientom w ramach cateringu dietetycznego!

 

Diet low carb – dla kogo?
Dieta low carb, choć budzi kontrowersje wśród wielu dietetyków, może być bardziej skuteczna w redukcji masy ciała niż dieta niskotłuszczowa. Wpływa również na zmniejszenie czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. 
Jednak dieta bardzo niskowęglowodanowa nie jest polecana osobom na diecie roślinnej. Większość produktów wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych takich jak jaja, mięso, owoce morza, ryby jest wykluczonych przez wegetarian lub wegan. Z tego powodu bardzo trudno jest ją odpowiednio zbilansować biorąc pod uwagę te wykluczenia na diecie roślinnej.
 

Dieta low carb – dla kogo?

Dieta low carb, choć budzi kontrowersje wśród wielu dietetyków, może być bardziej skuteczna w redukcji masy ciała niż dieta niskotłuszczowa. Wpływa również na zmniejszenie czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Jednak dieta bardzo niskowęglowodanowa nie jest polecana osobom na diecie roślinnej. Większość produktów wysokotłuszczowych i niskowęglowodanowych takich jak jaja, mięso, owoce morza, ryby jest wykluczonych przez wegetarian lub wegan. Z tego powodu bardzo trudno jest ją odpowiednio zbilansować biorąc pod uwagę te wykluczenia na diecie roślinnej. 

Na czym polega dieta low carb?

Dieta low carb (z ang.: dieta niskowęglowodanowa) polega na ograniczeniu spożycia węglowodanów. W diecie zwiększa się podaż białka oraz tłuszczów. 

Rozróżniamy trzy rodzaje diet niskowęglowodanowych:

  1. dieta bardzo niskowęglowodanowa, która dostarcza poniżej 50 g węglowodanów dziennie, co stanowi około 4-10% energii z diety – m.in. dieta ketogeniczna 
  2. klasyczna dieta niskowęglowodanowa, która dostarcza 130 g lub mniej węglowodanów dziennie, co stanowi około 26% energii z diety;
  3. umiarkowana dieta niskowęglowodanowa, która dostarcza poniżej 250 g węglowodanów dziennie, co stanowi około 45% energii z diety.

Dieta niskowęglowodanowa – produkty dozwolone

Dieta low carb opiera się na dużej ilości warzyw niskoskrobiowych i niskowęglowodanowych oraz bogactwie zdrowych tłuszczy i białek. Podstawowy zasób produktów na diecie low carb to:

  • obfita ilość warzyw niskoskrobiowych i niskowęglowodanowych
  • zdrowe tłuszcze roślinne nierafinowane
  • orzechy, nasiona
  • małe ilości produktów zbożowych pełnoziarnistych
  • małe ilości nasion strączkowych
  • białko zwierzęce: jaja, mięso, ryby, owoc morza.

Produkty spożywcze na diecie low carb podzielone ze względu na zawartość węglowodanów

Dieta niskowęglowodanowa – produkty niedozwolone

Na diecie low carb całkowicie rezygnuje się z produktów bogatych w węglowodany – szczególnie cukry proste, a także takie, które są bogate w tłuszcze trans.
Są to:
  • dżemy, konfitury
  • owoce suszone, w syropach, kandyzowane
  • słodycze
  • pieczywo cukiernicze
  • słodkie napoje, soki
  • produkty zbożowe oczyszczone z błonnika
  • cukier
  • miód
  • skrobia modyfikowana
  • owoce wysokowęglowodanowe
  • kukurydza
  • warzywa wysokowęglowodanowe 
  • żywność wysokoprzetworzona
  • produkty mączne
  • jogurty, serki owocowe
  • alkohol
  • produkty bogate w tłuszcze trans: dania typu fast food, margaryny, wyroby cukiernicze, gotowe sosy ze słoika lub torebki.

ZAWARTOŚĆ TALERZA – jak bilansować dania w diecie low carb

W ciągu dnia należy spożywać 4 posiłki o niskiej zawartości węglowodanów.
Rozkład makroskładników na talerzu w diecie low carb wygląda następująco:
  • BIAŁKA 35-40 %
  • TŁUSZCZE 35-40 %
  • WĘGLOWODANY 20-25 %

Dieta low carb jadłospis na cały dzień

Dieta low carb może być naprawdę bogata w smaki i atrakcyjna dla naszych klientów.