Akademia Greenology: Dieta oparta o niskie IG
Aktualności

Akademia Greenology: Dieta oparta o niskie IG

Choć dieta oparta o niskie IG powstała przede wszystkim z myślą o poprawie zdrowia osób z cukrzycą i insulinoopornością, to stała się również popularnym rozwiązaniem wśród tych, którzy chcą się pozbyć zbędnych kilogramów. Poprawia zdrowie, wygląd i samopoczucie – jest więc często wybierana przez klientów cateringów dietetycznych. Dowiedz się, na czym polega!

 

Dieta niskie IG – dla kogo?
Dieta oparta o niski indeks glikemiczny powinna być stosowana w przede wszystkim w zaburzeniach metabolicznych u osób objawiających się nieuregulowanym poziomem glukozy we krwi, insulinoopornością. Doskonale sprawdza się wśród osób chorujących na cukrzycę typu 2, otyłość, a także chcących pozbyć się zbędnych kilogramów. 

Dieta niskie IG – dla kogo?

Dieta oparta o niski indeks glikemiczny powinna być stosowana w przede wszystkim w zaburzeniach metabolicznych u osób objawiających się nieuregulowanym poziomem glukozy we krwi, insulinoopornością. Doskonale sprawdza się wśród osób chorujących na cukrzycę typu 2, otyłość, a także chcących pozbyć się zbędnych kilogramów. 

Na czym polega dieta oparta o niski indeks glikemiczny?

 

Co to jest indeks glikemiczny (IG)?

IG to wskaźnik określający, w jakim stopniu spożycie danego produktu zawierającego węglowodany wpłynie na wzrost poziomu glukozy we krwi. Im wyższy wskaźnik, tym dany produkt w większym stopniu podniesie glikemię. 

Rozróżniamy produkty o:

 

  • Niskim indeksie glikemicznym 0-35
  • Średnim indeksie glikemicznym 36-50
  • Wysokim indeksie glikemicznym >50

 

Stosowanie tej diety ma korzystny wpływ na ustabilizowanie poziomów glikemii, zwiększenie wrażliwości komórek na działanie insuliny, zmniejszenie zmęczenia, większą energię, a co za tym idzie – wpływa na poprawę samopoczucia.

Dieta niskie IG – produkty dozwolone

Produkty dozwolone na tej diecie to produkty  o niskich indeksach glikemicznych. Są to przede wszystkim świeże warzywa, niektóre owoce, produkty pełnoziarniste, a także żywność niezawierająca węglowodanów – nabiał, mięso, tłuszcze. 

Uwaga: ważny jest tu również sposób przygotowywania potraw.

Jeżeli produkt zawiera węglowodany, możemy obniżyć jego indeks glikemiczny przez zastosowanie kilku trików kulinarnych:

 

  • Przy gotowaniu warzyw, makaronów, ryżu, kaszy pamiętajmy, aby produkty były przygotowane al dente (lekko niedogotowane, w każdym razie nie rozgotowane). Im bardziej rozgotowany produkt, tym indeks glikemiczny jest wyższy. Dlatego zwróćmy uwagę na konsystencję potrawy.
  • Można spowolnić wchłanianie węglowodanów we krwi i obniżyć IG całej potrawy dodając do niej  zdrowe tłuszcze – nierafinowane oleje, orzechy, nasiona oraz dobre źródło białka np. w formie nasion roślin strączkowych.
  • Przygotowane potrawy schłodzone i na nowo ogrzane wykazują niższy IG niż potrawy spożywane zaraz po przygotowaniu. Dlatego forma cateringu dietetycznego jest świetnym rozwiązaniem przy tej diecie.

 

Dieta oparta o niskie IG – produkty niedozwolone

 

  • produkty zbożowe o wysokim indeksie glikemicznym
  • syrop glukozowo fruktozowy
  • cukier
  • skrobia modyfikowana
  • mleko krowie
  • tłuszcze trans
  • żywność rozgotowana 
  • produkty wysokoprzetworzone
  • dania typu fast food
  • źródła tłuszczów trans.

Zawartość talerza – jak bilansować dania w diecie o niskim indeksie glikemicznym

  • WĘGLOWODANY 45-50 %
  • BIAŁKA  15-20%
  • TŁUSZCZE  30-35%

 

Dieta niskie IG jadłospis na cały dzień