Wynagrodzenie i stabilizacja nie są już najważniejszym czynnikiem wyboru miejsca pracy. Liczy się integracja zespołu i atmosfera, która panuje w miejscu pracy. Przeczytaj, jak integrować pracowników, aby stworzyć przyjazne miejsce dla wymagających millenialsów!

Integracja pracowników – dlaczego to ważne?

Pokolenie millenialsów wstąpiło na rynek pracy. Co to oznacza dla restauratorów? Nastąpiło przewartościowanie pojęcia “praca”. Młodych pracowników charakteryzuje odejście od stabilizacji zawodowej. Gdy już zdecydują się na pracę, wybierają miejsca ciekawe, pozwalające im na rozwój osobisty i gwarantujące przyjazną atmosferę. Wynagrodzenie nie jest  już kryterium podstawowym i decydującym o wyborze pracodawcy. A atmosfera w pracy, stworzenie miejsca przyjaznego, zbudowanie zespołu zmotywowanego i zintegrowanego, może okazać się znacznie trudniejsze niż zaoferowanie wyższej stawki godzinowej.

Co możesz zrobić?

Znalezienie i zatrudnienie odpowiednich osób do firmy to połowa sukcesu. Druga część zadania, które należy wykonać, to zbudowanie i utrzymanie tego zespołu. Tu znaczenia nabiera słowo integracja i motywacja.

Zespół zgrany, wspólnie realizujący ustalone cele, to zespół bardziej efektywny i wydajny. To również zespół bardziej stabilny. Wysoka rotacja generuje bardzo duże koszty, przede wszystkim w postaci czasu. Poświęconego na sam proces rekrutacji, ale też na wdrożenie oraz szkolenie nowych pracowników. Zdecydowanie lepiej poświęcić ten czas (i środki finansowe) na zintegrowanie istniejącego już zespołu.

Pomysły na integrację zespołu

Środowisko pracy to dobre miejsce na zintegrowanie ze sobą wszystkich członków załogi. Jednak jeszcze lepsze warunki stwarzają do tego miejsca poza restauracją. Mogą to być wspólne wyjścia do innych lokali, na kręgle, do parku linowego, lub dalsze kilkudniowe wyjazdy, np. poza miasto. Scenariusz takiego wyjazdu może zawierać dodatkowo warsztaty, które usprawnią codzienną działalność restauracji. Może to być warsztat budujący pozytywne relacje w zespole, szkolenie z sugestywnej sprzedaży albo szkolenie finansowe, które zwiększy świadomość biznesową pracowników. Ważne, żeby w takich zajęciach brać udział razem

Można również każdemu z uczestników wyznaczyć zadanie domowe, które omówione zostanie właśnie na wyjeździe. Może to być podsumowanie minionego kwartału pod względem sprzedaży (gdy mowa o stanowiskach menadżerskich), propozycja nowego menu sezonowego (dla pracowników kuchni) lub po prostu zadanie typu tajemniczy klient i analiza wybranej wcześniej restauracji w pobliskiej okolicy. Po sesji szkoleniowej i warsztatowej uczestnicy spędzają wolny czas na wspólnej zabawie. Taka integracja zespołu z pewnością będzie dobrą inwestycją. W przyszłości może zaowocować lepszą pracą, atmosferą w lokalu oraz oszczędnością pieniędzy (zmniejszenie rotacji).

Jako szef zyskujesz

Właściciel restauracji i menadżer muszą wykazać się dużymi zdolnościami z zakresu współpracy, komunikacji i zarządzania zespołem. Koszt zatrudnienia i przeszkolenia nowej osoby może być znacznie większy niż utrzymanie i rozwój starego pracownika. Dlatego inwestycja w integrację i motywację zatrudnionej załogi powinna na stałe pojawić się w budżecie restauracji. W długim okresie powinno to pozytywnie wpłynąć na rozwój działalności lokalu.

Przeczytaj też, dlaczego warto szkolić pracowników>>