Cloud Kitchen - moda czy konieczność?
Porady

Cloud Kitchen - moda czy konieczność?

Cloud Kitchen – kuchnia w chmurze to nowe rozwiązanie stosowane coraz częściej w branży gastronomicznej. Na czym polega? Czego potrzebujemy, żeby ją prowadzić? Czym różni się od tradycyjnej restauracji?

Cloud kitchen – co to jest?
Cloud kitchen to koncept polegający na wynajęciu kuchni (wyposażonej, z pracownikami lub bez) do własnej produkcji dań i napojów sprzedawanych w ofercie na wynos. Bez sali, bez spożywania na miejscu, bez obsługi kelnerskiej, tylko przez dostawy. Obecna sytuacja i brak możliwości sprzedaży stacjonarnej, spowodowały że model ten zyskał bardzo na popularności i coraz częściej pojawiają się nowe firmy działające zgodnie z ideą cloud kitchen.
Idea cloud kitchen rozwija się już od dłuższego czasu, choć w ostatnich miesiącach zyskała na znaczeniu. Trendy, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie wskazują, że konsumenci, coraz częściej i chętniej zamawiają jedzenie na wynos. Wartość rynku jedzenia na wynos rośnie z roku na rok, a to stwarza nowe możliwości dla inwestorów. Nie bez znaczenia jest również rosnąca popularność nowych kuchni, takich jak wegańska, wegetariańska, czy też narodowych kuchni dalekich państw. Cloud kitchen może zaspokoić oczekiwania nowych gości i wypełni lukę spowodowaną brakiem sprzedaży stacjonarnej.
Czego potrzeba do stworzenia cloud kitchen?
Zamiast wynajmować lokal z salą, zapleczem, magazynem i toaletami dla gości, do stworzenia cloud kitchen potrzeba tylko w pełni wyposażonej przestrzeni do gotowania. Można wynająć również szefa kuchni oraz pracowników. Potrzebny jest również kierowca, która dostarczy zamówienia do klientów. Najważniejsze zadanie właściciela lub menedżera to pozyskiwanie zamówień, przede wszystkim drogą internetową. Taki model biznesowy sprawia, że lokalizacja, w jakiej znajduje się firma, nie jest już kluczową kwestią. To, co ważne było dla stacjonarnej restauracji, a więc atrakcyjne położenie, ruchliwe miejsce, możliwość parkowania czy też dostęp do komunikacji miejskiej, dla kuchni w chmurze nie ma znaczenia. Najważniejsze jest dobre skomunikowanie z potencjalnymi odbiorcami zamówień. To znacząco wpływa na zmniejszenie kosztu najmu nieruchomości.
Cloud kitchen – jakie koszty wziąć pod uwagę?
Pozostałe koszty, zarówno wejścia na rynek, jak i koszty operacyjne w trakcie prowadzenia działalności, są również niższe. Brak sali dla gości oznacza brak inwestycji w meble i wyposażenie. Kuchnię można wynająć z pełnym wyposażeniem, czyli razem ze sprzętem potrzebnym do gotowania. Zmniejsza się liczba pracowników, ponieważ nie ma potrzeby zatrudniania kelnerów i barmanów. To wszystko powoduje, że właściciel może zaoferować swoim klientom lepszą cenę, narzucając na dania mniejszą marżę. Może dodatkowo zainwestować środki w droższy i nowszy sprzęt do produkcji dań, który usprawni proces i zmniejszy czas przygotowania potraw. Z pewnością musi jednak zainwestować w reklamę, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców oraz w sprawny system przyjmowania oraz realizacji zamówień. 
Jak rozwijać biznes w oparciu o model kuchni w chmurze?
Idea Cloud Kitchen ma bardzo dużo korzyści. Mniejsze koszty wejścia i koszty operacyjne to jedna z nich. W jednym pomieszczeniu można gotować potrawy z wielu kuchni i nie ograniczać się tylko do jednego jej rodzaju. Przydatne szczególnie w obliczu szybko zmieniających się trendów oraz preferencji klientów. Co istotne, znacznie łatwiej jest rozbudować samą kuchnię, czy też wynająć większe pomieszczenie, niż rozbudowywać całą restaurację, a takie ograniczenie często spotyka lokale, które cieszą się dużą popularnością i które fizycznie nie są w stanie w pewnym momencie realizować więcej zamówień. Ten problem nie dotyka inwestorów kuchni w chmurze. Co ciekawe, gotować można nie tylko dla własnych klientów, ale również dla innych tradycyjnych restauracji, które chcą odciążyć własnych pracowników, a jednocześnie zwiększać sprzedaż. Tego rodzaju biznesy mogą też swobodnie współpracować z firmami zajmującymi się dowozem jedzenia do klientów.
Cloud Kitchen to nowe i ciekawe rozwiązanie, które w innowacyjny sposób wkracza na rynek gastronomiczny. W okresie pandemii i niemożliwej sprzedaży stacjonarnej, może być dobrą alternatywą na sprzedaż jedzenia w ofercie na wynos. Czy jednak w przyszłości zagości na dłużej na rynku? Zapewne tak, ponieważ branża gastronomiczna rozwija się w szybkim tempie i z roku na rok ma coraz więcej odbiorców których trzeba będzie nakarmić na czas.
Planujesz kuchnię w chmurze? Sprawdź Mix n’Go! >>

Cloud kitchen – co to jest?

Cloud kitchen to koncept polegający na wynajęciu kuchni (wyposażonej, z pracownikami lub bez) do własnej produkcji dań i napojów sprzedawanych w ofercie na wynos. Bez sali, bez spożywania na miejscu, bez obsługi kelnerskiej, tylko przez dostawy. Obecna sytuacja i brak możliwości sprzedaży stacjonarnej, spowodowały że model ten zyskał bardzo na popularności i coraz częściej pojawiają się nowe firmy działające zgodnie z ideą cloud kitchen.Idea cloud kitchen rozwija się już od dłuższego czasu, choć w ostatnich miesiącach zyskała na znaczeniu. 

Trendy, zarówno w Polsce, jak i w całej Europie wskazują, że konsumenci, coraz częściej i chętniej zamawiają jedzenie na wynos. Wartość rynku jedzenia na wynos rośnie z roku na rok, a to stwarza nowe możliwości dla inwestorów. Nie bez znaczenia jest również rosnąca popularność nowych kuchni, takich jak wegańska, wegetariańska, czy też narodowych kuchni dalekich państw. Cloud kitchen może zaspokoić oczekiwania nowych gości i wypełni lukę spowodowaną brakiem sprzedaży stacjonarnej.

Czego potrzeba do stworzenia cloud kitchen?

Zamiast wynajmować lokal z salą, zapleczem, magazynem i toaletami dla gości, do stworzenia cloud kitchen potrzeba tylko w pełni wyposażonej przestrzeni do gotowania. Można wynająć również szefa kuchni oraz pracowników. Potrzebny jest również kierowca, która dostarczy zamówienia do klientów. Najważniejsze zadanie właściciela lub menedżera to pozyskiwanie zamówień, przede wszystkim drogą internetową. Taki model biznesowy sprawia, że lokalizacja, w jakiej znajduje się firma, nie jest już kluczową kwestią. To, co ważne było dla stacjonarnej restauracji, a więc atrakcyjne położenie, ruchliwe miejsce, możliwość parkowania czy też dostęp do komunikacji miejskiej, dla kuchni w chmurze nie ma znaczenia. Najważniejsze jest dobre skomunikowanie z potencjalnymi odbiorcami zamówień. To znacząco wpływa na zmniejszenie kosztu najmu nieruchomości.

Cloud kitchen – jakie koszty wziąć pod uwagę?

Pozostałe koszty, zarówno wejścia na rynek, jak i koszty operacyjne w trakcie prowadzenia działalności, są również niższe. Brak sali dla gości oznacza brak inwestycji w meble i wyposażenie. Kuchnię można wynająć z pełnym wyposażeniem, czyli razem ze sprzętem potrzebnym do gotowania. Zmniejsza się liczba pracowników, ponieważ nie ma potrzeby zatrudniania kelnerów i barmanów. To wszystko powoduje, że właściciel może zaoferować swoim klientom lepszą cenę, narzucając na dania mniejszą marżę. Może dodatkowo zainwestować środki w droższy i nowszy sprzęt do produkcji dań, który usprawni proces i zmniejszy czas przygotowania potraw. Z pewnością musi jednak zainwestować w reklamę, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców oraz w sprawny system przyjmowania oraz realizacji zamówień. 

Jak rozwijać biznes w oparciu o model kuchni w chmurze?

Idea Cloud Kitchen ma bardzo dużo korzyści. Mniejsze koszty wejścia i koszty operacyjne to jedna z nich. W jednym pomieszczeniu można gotować potrawy z wielu kuchni i nie ograniczać się tylko do jednego jej rodzaju. Przydatne szczególnie w obliczu szybko zmieniających się trendów oraz preferencji klientów. Co istotne, znacznie łatwiej jest rozbudować samą kuchnię, czy też wynająć większe pomieszczenie, niż rozbudowywać całą restaurację, a takie ograniczenie często spotyka lokale, które cieszą się dużą popularnością i które fizycznie nie są w stanie w pewnym momencie realizować więcej zamówień. Ten problem nie dotyka inwestorów kuchni w chmurze. Co ciekawe, gotować można nie tylko dla własnych klientów, ale również dla innych tradycyjnych restauracji, które chcą odciążyć własnych pracowników, a jednocześnie zwiększać sprzedaż. Tego rodzaju biznesy mogą też swobodnie współpracować z firmami zajmującymi się dowozem jedzenia do klientów.

Cloud Kitchen to nowe i ciekawe rozwiązanie, które w innowacyjny sposób wkracza na rynek gastronomiczny. W okresie pandemii i niemożliwej sprzedaży stacjonarnej, może być dobrą alternatywą na sprzedaż jedzenia w ofercie na wynos. Czy jednak w przyszłości zagości na dłużej na rynku? Zapewne tak, ponieważ branża gastronomiczna rozwija się w szybkim tempie i z roku na rok ma coraz więcej odbiorców których trzeba będzie nakarmić na czas.

Planujesz kuchnię w chmurze? Sprawdź Mix n’Go! >>