Food waste? Zobacz nowy sposób na ograniczenie odpadów w gastronomii
Porady

Food waste? Zobacz nowy sposób na ograniczenie odpadów w gastronomii

Koszty związane ze stratami i odpadami w gastronomii to problem, z którymi boryka się wiele restauracji. Problemem są odpady powstałe w trakcie gotowania, ale przede wszystkim niesprzedana żywność i towary, którym kończy się data przydatności. Food waste to wyzwanie nie tylko dla rynku gastronomicznego, ale i całego świata. Dowiedz się, co możesz zrobić, aby ograniczyć marnowanie żywności w restauracji!

 

Krótki termin? Jest na to sposób!
Nowym pomysłem dla branży gastronomicznej jest sprzedaż żywności i dań z bliskim terminem przydatności do spożycia po obniżonej cenie. Część europejskich stolic i wielkich miast, w tym również tych polskich (Warszawa), za pomocą specjalnych aplikacji umożliwia już takie działanie. Zasada jest prosta: pod koniec dnia, gdy lokale gastronomiczne i sklepy wiedzą, że nie udało sprzedać się wszystkiego i część towarów w kolejnym dniu nie będzie już zdatna do sprzedaży, przygotowuje się specjalne paczki – niespodzianki, które po bardzo atrakcyjnej cenie można kupić i bezpośrednio odebrać z lokalu. W paczce może znaleźć się danie oferowane przez restaurację albo zestaw produktów spożywczych ze sklepu, które straciły nieco na świeżości (owoce i warzywa, towar o bliskiej dacie przydatności do spożycia). Klient nie wie, co znajdzie w swojej przesyłce i jest to dla niego pewien element zaskoczenia.
Jak to działa w praktyce?
Użytkownik aplikacji wyszukuje w swojej okolicy restaurację czy też sklep, który ma do zaoferowania taką paczkę. Gdy znajdzie ofertę dla siebie, rezerwuje ją poprzez aplikację i sprawdza godziny odbioru (zazwyczaj są to pory wieczorne, pod koniec pracy lokalu lub sklepu). Ostatni etap to odbiór jedzenia pod wskazanym adresem (niestety ta forma sprzedaży nie działa w dostawie, ponieważ niska cena produktu nie pokrywałaby dodatkowych kosztów związanych z dowozem).
Kto wygrywa?
To rozwiązanie jest bardzo korzystne dla obu stron transakcji, ponieważ sama restauracja może dzięki temu pozytywnie wpłynąć na własne koszty i sprzedaż. Czym skutkuje takie rozwiązanie?
Ograniczenie odpadów i strat na kuchni poprzez maksymalne wykorzystanie zakupionego towaru. Dzięki temu wydatki poniesione na produkty spożywcze zwracają się prawie w 100% i generuje się z nich obrót.
Zmniejszają się koszty związane z utylizacją odpadów i wywozem śmieci.
Restauracja ma dodatkowy kanał sprzedaży, poprzez który powiększa przychód. Nawet jeżeli cena oferowanej paczki jest pomniejszona o 50-60% w stosunku do pierwotnej ceny, to i tak przy założeniu food costu na poziomie około 25-35% , sprzedaż ta generuje odpowiednią marżę, nie stratę.
Lokal może dodatkowo wypromować się jako miejsce przestrzegające zasad zero waste, a więc maksymalnego ograniczania strat spożywczych generowanych podczas gotowania. Wpłynie to pozytywnie na jego wizerunek oraz postrzeganie przez gości. Marketing restauracji powinien zatem uwzględnić komunikację tego faktu poprzez kanały informacyjne stosowane na co dzień przez firmę.
Aplikacje umożliwiające sprzedaż w tej formule udostępniają dodatkowo bazę własnych klientów i umożliwiają restauracji dotarcie do nowych gości. Jeżeli zakupiona paczka okaże się smaczna i przypadnie do gustu użytkownikowi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości klient ponownie wybierze to miejsce.
Towar, który mógłby być wyrzucony pomimo właściwych walorów, można sprzedać po znacznie obniżonej cenie, ograniczając straty i zwiększając obroty. Dodatkowym atutem jest tutaj wspólna, globalna walka o maksymalne ograniczenie marnotrawstwa żywności. Warto zatem zainteresować się tym nowym, innowacyjnym kanałem sprzedaży, który w Polsce zyskuje coraz więcej wiernych użytkowników.Krótki termin? Jest na to sposób!Nowym pomysłem dla branży gastronomicznej jest sprzedaż żywności i dań z bliskim terminem przydatności do spożycia po obniżonej cenie. Część europejskich stolic i wielkich miast, w tym również tych polskich (Warszawa), za pomocą specjalnych aplikacji umożliwia już takie działanie. Zasada jest prosta: pod koniec dnia, gdy lokale gastronomiczne i sklepy wiedzą, że nie udało sprzedać się wszystkiego i część towarów w kolejnym dniu nie będzie już zdatna do sprzedaży, przygotowuje się specjalne paczki – niespodzianki, które po bardzo atrakcyjnej cenie można kupić i bezpośrednio odebrać z lokalu. W paczce może znaleźć się danie oferowane przez restaurację albo zestaw produktów spożywczych ze sklepu, które straciły nieco na świeżości (owoce i warzywa, towar o bliskiej dacie przydatności do spożycia). Klient nie wie, co znajdzie w swojej przesyłce i jest to dla niego pewien element zaskoczenia.Jak to działa w praktyce?Użytkownik aplikacji wyszukuje w swojej okolicy restaurację czy też sklep, który ma do zaoferowania taką paczkę. Gdy znajdzie ofertę dla siebie, rezerwuje ją poprzez aplikację i sprawdza godziny odbioru (zazwyczaj są to pory wieczorne, pod koniec pracy lokalu lub sklepu). Ostatni etap to odbiór jedzenia pod wskazanym adresem (niestety ta forma sprzedaży nie działa w dostawie, ponieważ niska cena produktu nie pokrywałaby dodatkowych kosztów związanych z dowozem).Kto wygrywa?To rozwiązanie jest bardzo korzystne dla obu stron transakcji, ponieważ sama restauracja może dzięki temu pozytywnie wpłynąć na własne koszty i sprzedaż. Czym skutkuje takie rozwiązanie?Ograniczenie odpadów i strat na kuchni poprzez maksymalne wykorzystanie zakupionego towaru. Dzięki temu wydatki poniesione na produkty spożywcze zwracają się prawie w 100% i generuje się z nich obrót.Zmniejszają się koszty związane z utylizacją odpadów i wywozem śmieci.Restauracja ma dodatkowy kanał sprzedaży, poprzez który powiększa przychód. Nawet jeżeli cena oferowanej paczki jest pomniejszona o 50-60% w stosunku do pierwotnej ceny, to i tak przy założeniu food costu na poziomie około 25-35% , sprzedaż ta generuje odpowiednią marżę, nie stratę.Lokal może dodatkowo wypromować się jako miejsce przestrzegające zasad zero waste, a więc maksymalnego ograniczania strat spożywczych generowanych podczas gotowania. Wpłynie to pozytywnie na jego wizerunek oraz postrzeganie przez gości. Marketing restauracji powinien zatem uwzględnić komunikację tego faktu poprzez kanały informacyjne stosowane na co dzień przez firmę.Aplikacje umożliwiające sprzedaż w tej formule udostępniają dodatkowo bazę własnych klientów i umożliwiają restauracji dotarcie do nowych gości. Jeżeli zakupiona paczka okaże się smaczna i przypadnie do gustu użytkownikowi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości klient ponownie wybierze to miejsce.

Krótki termin? Jest na to sposób!

Nowym pomysłem dla branży gastronomicznej jest sprzedaż żywności i dań z bliskim terminem przydatności do spożycia po obniżonej cenie. Część europejskich stolic i wielkich miast, w tym również tych polskich (Warszawa), za pomocą specjalnych aplikacji umożliwia już takie działanie. Zasada jest prosta: pod koniec dnia, gdy lokale gastronomiczne i sklepy wiedzą, że nie udało sprzedać się wszystkiego i część towarów w kolejnym dniu nie będzie już zdatna do sprzedaży, przygotowuje się specjalne paczki – niespodzianki, które po bardzo atrakcyjnej cenie można kupić i bezpośrednio odebrać z lokalu. W paczce może znaleźć się danie oferowane przez restaurację albo zestaw produktów spożywczych ze sklepu, które straciły nieco na świeżości (owoce i warzywa, towar o bliskiej dacie przydatności do spożycia). Klient nie wie, co znajdzie w swojej przesyłce i jest to dla niego pewien element zaskoczenia.

Jak to działa w praktyce?

Użytkownik aplikacji wyszukuje w swojej okolicy restaurację czy też sklep, który ma do zaoferowania taką paczkę. Gdy znajdzie ofertę dla siebie, rezerwuje ją poprzez aplikację i sprawdza godziny odbioru (zazwyczaj są to pory wieczorne, pod koniec pracy lokalu lub sklepu). Ostatni etap to odbiór jedzenia pod wskazanym adresem (niestety ta forma sprzedaży nie działa w dostawie, ponieważ niska cena produktu nie pokrywałaby dodatkowych kosztów związanych z dowozem).

Kto wygrywa?

To rozwiązanie jest bardzo korzystne dla obu stron transakcji, ponieważ sama restauracja może dzięki temu pozytywnie wpłynąć na własne koszty i sprzedaż. Czym skutkuje takie rozwiązanie?

  • Ograniczenie odpadów i strat na kuchni poprzez maksymalne wykorzystanie zakupionego towaru. Dzięki temu wydatki poniesione na produkty spożywcze zwracają się prawie w 100% i generuje się z nich obrót.
  • Zmniejszają się koszty związane z utylizacją odpadów i wywozem śmieci.
  • Restauracja ma dodatkowy kanał sprzedaży, poprzez który powiększa przychód. Nawet jeżeli cena oferowanej paczki jest pomniejszona o 50-60% w stosunku do pierwotnej ceny, to i tak przy założeniu food costu na poziomie około 25-35% , sprzedaż ta generuje odpowiednią marżę, nie stratę.
  • Lokal może dodatkowo wypromować się jako miejsce przestrzegające zasad zero waste, a więc maksymalnego ograniczania strat spożywczych generowanych podczas gotowania. Wpłynie to pozytywnie na jego wizerunek oraz postrzeganie przez gości. Marketing restauracji powinien zatem uwzględnić komunikację tego faktu poprzez kanały informacyjne stosowane na co dzień przez firmę.
  • Aplikacje umożliwiające sprzedaż w tej formule udostępniają dodatkowo bazę własnych klientów i umożliwiają restauracji dotarcie do nowych gości. Jeżeli zakupiona paczka okaże się smaczna i przypadnie do gustu użytkownikowi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w przyszłości klient ponownie wybierze to miejsce.

Towar, który mógłby być wyrzucony pomimo właściwych walorów, można sprzedać po znacznie obniżonej cenie, ograniczając straty i zwiększając obroty. Dodatkowym atutem jest tutaj wspólna, globalna walka o maksymalne ograniczenie marnotrawstwa żywności. Warto zatem zainteresować się tym nowym, innowacyjnym kanałem sprzedaży, który w Polsce zyskuje coraz więcej wiernych użytkowników.