Rozwój pracowników i kadry zarządczej. Jakie szkolenia wybrać i jakie kompetencje rozwijać w czasie
Porady

Rozwój pracowników i kadry zarządczej. Jakie szkolenia wybrać i jakie kompetencje rozwijać w czasie

Okres przestoju i zawieszenie stacjonarnej sprzedaży w restauracji można spożytkować na szkolenia i warsztaty podnoszące kwalifikacje pracowników podstawowych oraz kadry zarządczej w lokalu. Oferta takich spotkań jest bardzo bogata, a coraz częściej stosowana formuła online pozwala na ograniczenie kosztów związanych z dojazdem i ewentualnym zakwaterowaniem. Na jakie szkolenia szczególnie warto zwrócić uwagę?

 

Zarządzanie finansami w restauracji
Takie szkolenie skupia się na biznesie gastronomicznym z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Finanse w restauracji nie dotyczą tylko i wyłącznie wyliczania food costu, ale obejmują swoim zakresem znacznie większy obszar. Koszt zatowarowania, koszt zatrudnienia, optymalizacja rachunków, odpowiednie raportowanie i analizowanie, wyliczanie progów rentowności – to wszystko powinno zawierać tego typu spotkanie. Po takim warsztacie, właściciel powinien być w stanie ustalić własną strukturę obrotu w podziale na koszty, gwarantującą zysk. Będzie również wiedzieć, jak ją zachować i utrzymać w dłuższym okresie. Dodatkowo szkolenie może poruszać tematy związane z zarządzaniem zespołem, delegowaniem zadań i strukturą zatrudnienia w firmie. Czas przestoju może posłużyć jako odpowiedni moment na skontrolowanie dotychczasowych kosztów i utworzenie nowych narzędzi do ich kontroli.
Marketing w restauracji
Marketing w branży gastronomicznej to nadal cel, na który przeznacza się zacznie mniejsze budżety niż na inne obszary działalności. Restauratorzy zapominają o tym, że skuteczny marketing i reklama to znacznie więcej niż prowadzenie kont w social mediach oraz okresowe rabaty i promocje. Dobre szkolenie marketingowe pokaże, jakie inne działania można przedsięwziąć, aby dotrzeć do nowych gości, jak wykorzystać istniejące kanały informacyjne, jak skutecznie dobierać treści i przede wszystkim – jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowych. Obecnie takie warsztaty skupiają się również na zagadnieniach związanych z dotarciem do gości z ofertą na wynos oraz skuteczną reklamą w czasie lockdownu. Ponowne otwarcie restauracji może wymagać jeszcze większego zaangażowania w pozyskiwaniu klientów, więc warto już teraz ustalić nowe strategie i możliwości. Z drugiej strony trzeba cały czas pokazywać dotychczasowym gościom, że restauracja działa w formule na wynos.
Budowanie marki pracodawcy i budowanie zespołu
Niezależnie od tego, czy pracodawca utrzymuje pełne zatrudnienie, czy też musiał zredukować zespół, zawsze należy dbać o odpowiednią motywację załogi – nie tylko w sposób finansowy. Szkolenie z budowania marki firmy ma za zadanie uświadomić właścicielom restauracji, że na rynku walczą nie tylko o klientów, ale również o pracowników i dla nich także muszą budować odpowiednio atrakcyjną ofertę. W dalszym etapie zarządzania ludźmi ważne jest zbudowanie spójnego, zintegrowanego i zmotywowanego zespołu, który będzie podążać za wspólnym celem.
Budowanie karty menu
Warto przyjrzeć się krytycznym okiem dotychczasowemu menu i zastanowić, czy nie wymaga poprawek i modyfikacji. Szefowie kuchni wskazują, że dobrze zbudowana karta dań zawiera ograniczoną ilość pozycji, powtarzalność produktów, z których komponuje się dania i spójność w całościowym spojrzeniu. Takie szkolenie może podpowiedzieć, jak stworzyć menu, które z jednej strony dostarczy atrakcyjną ofertę dla gości, a drugiej pozwoli na łatwą kontrolę magazynu, niemarnowanie żywności oraz maksymalnie uprości proces dostaw.
Aktywna sprzedaż
Szkolenie dla kelnerów, które ma nauczyć ich sprzedaży sugestywnej podnoszącej wartość rachunku. Większość pracowników sali ogranicza swoją pracę do przyjmowania zamówienia od gościa, nie zdając sobie sprawy z tego, jak bardzo mogą oni sami wpłynąć na sprzedaż, jak również wysokość własnego napiwku. Aktywna sprzedaż to nie tylko sugerowanie kolejnych potraw i napojów, ale również odpowiednia prezencja, dobór słów i postawa budująca całość serwisu.
Dodatkowo warto wydelegować pracowników na szkolenia kierunkowe, to znaczy: baristyczne, barmańskie o określonym poziomie, warsztaty z przyrządzania koktajli, z konkretnego rodzaju kuchni, ze sprzedaży sugestywnej, z kelnerstwa itp. To najlepszy moment na podnoszenie kwalifikacji i solidne przygotowanie do ponownego otwarcia lokalu.

Zarządzanie finansami w restauracji

Takie szkolenie skupia się na biznesie gastronomicznym z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Finanse w restauracji nie dotyczą tylko i wyłącznie wyliczania food costu, ale obejmują swoim zakresem znacznie większy obszar. Koszt zatowarowania, koszt zatrudnienia, optymalizacja rachunków, odpowiednie raportowanie i analizowanie, wyliczanie progów rentowności – to wszystko powinno zawierać tego typu spotkanie. Po takim warsztacie, właściciel powinien być w stanie ustalić własną strukturę obrotu w podziale na koszty, gwarantującą zysk. Będzie również wiedzieć, jak ją zachować i utrzymać w dłuższym okresie. Dodatkowo szkolenie może poruszać tematy związane z zarządzaniem zespołem, delegowaniem zadań i strukturą zatrudnienia w firmie. Czas przestoju może posłużyć jako odpowiedni moment na skontrolowanie dotychczasowych kosztów i utworzenie nowych narzędzi do ich kontroli.

 

Marketing w restauracji

Marketing w branży gastronomicznej to nadal cel, na który przeznacza się zacznie mniejsze budżety niż na inne obszary działalności. Restauratorzy zapominają o tym, że skuteczny marketing i reklama to znacznie więcej niż prowadzenie kont w social mediach oraz okresowe rabaty i promocje. Dobre szkolenie marketingowe pokaże, jakie inne działania można przedsięwziąć, aby dotrzeć do nowych gości, jak wykorzystać istniejące kanały informacyjne, jak skutecznie dobierać treści i przede wszystkim – jak mierzyć skuteczność kampanii reklamowych. Obecnie takie warsztaty skupiają się również na zagadnieniach związanych z dotarciem do gości z ofertą na wynos oraz skuteczną reklamą w czasie lockdownu. Ponowne otwarcie restauracji może wymagać jeszcze większego zaangażowania w pozyskiwaniu klientów, więc warto już teraz ustalić nowe strategie i możliwości. Z drugiej strony trzeba cały czas pokazywać dotychczasowym gościom, że restauracja działa w formule na wynos.

Budowanie marki pracodawcy i budowanie zespołu

Niezależnie od tego, czy pracodawca utrzymuje pełne zatrudnienie, czy też musiał zredukować zespół, zawsze należy dbać o odpowiednią motywację załogi – nie tylko w sposób finansowy. Szkolenie z budowania marki firmy ma za zadanie uświadomić właścicielom restauracji, że na rynku walczą nie tylko o klientów, ale również o pracowników i dla nich także muszą budować odpowiednio atrakcyjną ofertę. W dalszym etapie zarządzania ludźmi ważne jest zbudowanie spójnego, zintegrowanego i zmotywowanego zespołu, który będzie podążać za wspólnym celem.

Budowanie karty menu

Warto przyjrzeć się krytycznym okiem dotychczasowemu menu i zastanowić, czy nie wymaga poprawek i modyfikacji. Szefowie kuchni wskazują, że dobrze zbudowana karta dań zawiera ograniczoną ilość pozycji, powtarzalność produktów, z których komponuje się dania i spójność w całościowym spojrzeniu. Takie szkolenie może podpowiedzieć, jak stworzyć menu, które z jednej strony dostarczy atrakcyjną ofertę dla gości, a drugiej pozwoli na łatwą kontrolę magazynu, niemarnowanie żywności oraz maksymalnie uprości proces dostaw.

Aktywna sprzedaż

Szkolenie dla kelnerów, które ma nauczyć ich sprzedaży sugestywnej podnoszącej wartość rachunku. Większość pracowników sali ogranicza swoją pracę do przyjmowania zamówienia od gościa, nie zdając sobie sprawy z tego, jak bardzo mogą oni sami wpłynąć na sprzedaż, jak również wysokość własnego napiwku. Aktywna sprzedaż to nie tylko sugerowanie kolejnych potraw i napojów, ale również odpowiednia prezencja, dobór słów i postawa budująca całość serwisu.

Dodatkowo warto wydelegować pracowników na szkolenia kierunkowe, to znaczy: baristyczne, barmańskie o określonym poziomie, warsztaty z przyrządzania koktajli, z konkretnego rodzaju kuchni, ze sprzedaży sugestywnej, z kelnerstwa itp. To najlepszy moment na podnoszenie kwalifikacji i solidne przygotowanie do ponownego otwarcia lokalu.