Czy obowiązek wprowadzenia płatności bezgotówkowych oznacza konieczność posiadania terminala płatniczego? Czym powinien dysponować przedsiębiorca, aby sprostać wymaganiom Nowego Ładu? Ile to kosztuje i co wybrać?

Obowiązek wprowadzenia płatności bezgotówkowych – podstawa prawna

Zgodnie z Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, będącej elementem Polskiego Ładu, każdy z przedsiębiorców oferujący swoim klientom towary oraz usługi, musi od 1 stycznia 2022 roku umożliwić im płatność w sposób bezgotówkowy za dokonane zakupy. W praktyce oznacza to obowiązek wprowadzenia płatności bezgotówkowych. Nie oznacza to jednak, że jedynym sposobem ma być płatność poprzez terminale płatnicze i przy użyciu kart. Sprzedawca powinien posiadać w każdym miejscu, w którym dochodzi do transakcji, instrument płatniczy, umożliwiający dokonywanie płatności bezgotówkowych. Taką transakcją może być przelew, płatność smartfonem, BLIK itp. Zatem jednym z rozwiązań może być nawet udostępnienie prywatnego laptopa czy telefonu, z którego klient wykona przelew na rachunek przedsiębiorcy.

Terminal w płatnościach bezgotówkowych – co wybrać?

Jednym z najwygodniejszych sposobów dokonywania transakcji bezgotówkowych jest w tym momencie terminal płatniczy akceptujący karty debetowe i kredytowe. To idealny moment, aby firmy nie posiadające do tej pory tego narzędzia, zdecydowały się na instalację terminali i płatności kartą. Tym bardziej, że ceny usług, jakie oferują dostawcy tych systemów, znacznie spadły w ciągu ostatnich kilku lat.

Przedsiębiorcy mają do wyboru terminale stacjonarne oraz przenośne, tak zwane mPOSY. W przypadku tych pierwszych miesięczny koszt usługi to dzierżawa terminala. Zwykle około 50 zł netto za jedną sztukę plus prowizja od transakcji. 

Na prowizję składa się marża agenta rozliczeniowego. Może być stała i płaska (na przykład 5 groszy od każdej transakcji niezależnie od jej wartości) lub procentowa (na przykład 0,25% od wartości transakcji). Ta pierwsza będzie bardziej atrakcyjna dla osób z wysokimi wartościami płatności i mniejszą ich częstotliwością. Jeżeli jednak transakcji jest dużo na mniejsze kwoty, lepiej wybrać prowizję procentową. 

Kolejna składowa miesięcznej opłaty to opłata interchange pobierana przez bank, której wysokość reguluje ustawa. Jest to maksymalnie 0,2% w przypadku kart debetowych oraz 0,3% dla kart kredytowych. 

Ostatni element to opłata systemowa pobierana przez wydawców kart, takich jak Visa czy Mastercard. Informacji o wysokości tych opłat należy szukać na stronach internetowych wymienionych organizacji.

W przypadku mPOSów nie stosuje się opłaty za dzierżawę terminala, bowiem ten kupuje się na własność. Jest to jednorazowy wydatek na poziomie kilkuset złotych, często znoszony przez dostawcę w zamian za wykonywanie obrotów na określonym poziomie. Rozwiązanie wydaje się zatem korzystne, jednak w przypadku mobilnych terminali prowizja od transakcji kartowych jest znacznie wyższa. Może ona wynosić nawet 1,7% co znacznie przewyższa średnią wartość rynkową. Jest to zatem dobre rozwiązanie dla osób, które dokonują niewielu płatności bezgotówkowych lub mają bardzo wysokie marże na sprzedawanych towarach i usługach.

Polska Bezgotówkowa – jak obniżyć wydatki na terminale płatnicze?

Część przedsiębiorców może obniżyć wydatki na start związane z wprowadzeniem terminali płatniczych w ramach programu Polska Bezgotówkowa. Dotyczy to firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które:

  • w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przyjmowały płatności bezgotówkowych,
  • posiadają mniej niż 5 placówek sprzedaży,
  • nie są częścią większej franczyzy
  • i nie stanowią części sektora administracyjnego.

Dzięki tej inicjatywie usługodawca znosi dzierżawę za terminal oraz prowizje od płatności na okres 12 miesięcy, pod warunkiem nieprzekroczenia obrotu w wysokości 100 000 zł uzyskanego dzięki płatnościom bezgotówkowym. Podczas podpisywania umowy należy jednak zwrócić uwagę na warunki, jakie obowiązywać będą po okresie promocyjnym.

Terminale płatnicze w restauracji – jakie korzyści?

Korzyści wynikających z instalacji terminali płatniczych w restauracji jest bardzo dużo. Przede wszystkim, z roku na rok coraz więcej Polaków korzysta z tej formy transakcji, ograniczając ilość fizycznej gotówki w portfelu. Płatności kartami są znacznie wygodniejsze i łatwiejsze w obsłudze. Przez terminal można również rozliczyć napiwek dla kelnera, czy też płatności w walucie obcej (bank sam przelicza kwotę po ustalonym kursie). Restauracja nie musi martwić się o drobne i o wydawanie reszty, jak również, ogranicza się w ten sposób ilość gotówki trafiającej do kasy w lokalu. Zmniejsza to znacząco ryzyko ewentualnej kradzieży. Środki wpłacane przez klientów kartą są zazwyczaj następnego dnia roboczego na rachunku bankowym firmy (od razu pomniejszone o wartość prowizji). Co więcej współczesna technika pozwala na płacenie nie tylko kartą płatniczą, ale również zegarkiem czy też smartfonem. Dla klientów stanowi to kolejną alternatywę płatności, na którą restauracja powinna być przygotowana. Wreszcie, w przypadku dostaw, wyposażenie kuriera w terminal płatniczy pozwala na szybkie, wygodne płatności i brak potrzeby dysponowania gotówką do wydawania reszty. Warto zatem zainwestować w terminal płatniczy i przy okazji wypełnić obowiązek wprowadzenia płatności bezgotówkowych.

Sprawdź też jak zintegrować terminal z kasą fiskalną.>>